Lilla Hönshuset

Alla inlägg den 14 december 2011

Av Lena - 14 december 2011 20:32


Fröken Smillas känsla för snö. En av mina älsklingsböcker, som jag läst flera gånger, har kommit ut på video och vi gottade oss i soffan och njöt av den.


En mycket bra film men som vanligt, eller oftast, så tycker jag att boken är flerfaldigt mycket bättre. De har ju inte ens fattat hur fröken Smilla ser ut! anser jag. Mina egna bilder ger så mycket mer.


I dag håller vi på att tappa läsare av böcker i stora mängder. Trist och tråkigt! Vad kommer det att innebära i framtiden?


Sämre läsförståelse är självklart men också kommer det att saknas förebilder för de barn som ska lära sig läsa med lust och inlevelse. De ska studera i herrans många år och läsa tjockare, tyngre och längre böcker under sin studietid än vad många av oss andra gjort. Då är det hiskeligt viktigt att kunna ta sig genom en massiv text och förstå vad man läser utan att tappa orken.


Vi ska också bli allt säkrare på att läsa det finstilta för att kunna välja elbolag, telefonbolag, pensionsförsäkringar, bredbandsbolag etc.... Då måste man kunna sin läsläxa!


En grå och trist dag kan du också med hjälp av en bok förflytta dig till en tropisk ö och uppleva fantastiska saker eller ruskigt skrämmande. Det är nog nästan det bästa! Tänk att tjuvläsa under täcket för att man inte kan sluta. Härligt!


Just nu läser jag Keplers nya bok "Eldvittnet". Vill bara läsa lite till och lite till... Törs knappt gå ner i källaren och duscha själv för boken sätter igång mina fantasier. Burr!


Nu måste jag gå och lägga mig så jag hinner många kapitel. Jag ska läsa sakta så boken räcker länge.


Jag önskar mig böcker och böcker och böcker i julklapp. Undrar vad tomten kommer med?


Fröken Lena känsla för böcker!

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards