Lilla Hönshuset

Alla inlägg under december 2012

Av Lena - 30 december 2012 17:06

 



Tomten kom till oss även i år. Vår tomte har stockholmsdialekt, är varm, snäll och go´ och hittar alltid något roligt att spexa och skojsa om. En riktig kalastomte med andra ord!




En tomte i huset känns helt rätt! Mira fick vara tomtenisse med egen luva. Dock en liten skeptisk tomtenisse...


   


Idag hade vi tomtar på loftet! Niklas och Olivia skottade taket på stugan i Navarn. Tung och blöt snö idag.


 


Peter blev visthustomte! Han gjorde taket på bastun och bastualtanen snöfri. Vilket slit med all tösnö.



Nu lämnar vi alla tomtar från år 2012 innan de verkligen flyttar in och blir riktiga tomtar på loftet!


Alla glättiga nyårslöften lämnar vi också i något skumt och mörkt hörn eller litet grått skrymsle. Dessa löften brukar vara svåra att hålla en längre tid och blir lätt ännu ett tungt och dåligt samvete som man ska gå och dra på.....  Fast nog vore det nyttigt med lite mer frukt och grönsaker...... Nåja! 


Jag bestämmer mig för att: INGA nyårslöften inför nästa år. 2013.


Jag säger tack till alla er som ids läsa min tankar och funderingar här på Lilla hönshuset för detta år! Så roligt att ni läser och så roligt när ni skriver små kommentarer då och då. 


Jag önskar er alla ett riktigt bra slut på detta år och ett gott nytt 2013! Må lyckan vara med oss alla! GOTT NYTT ÅR!

Lena

Av Lena - 29 december 2012 18:51

 


Härligt vitt och vackert!


Hittade igen mina skidor i garaget och hann med en liten skidtur innan det började skymma. Fina spår.

 

Skönt att veta att det nu har vänt och dagarna blir längre och längre. Detta mörker kan inte vara bra varken för människor eller djur. 

 

Snart är det ljust när man far till jobbet och när man kommer hem.

 

Ljust, vitt och vackert!

Lena

Av Lena - 28 december 2012 17:56

   


Hemma hos oss är det bara småfåglarna som är aktiva och energiska. Vi andra har dragit i nödbromsen och gör bara det vi vill och endast väldigt lite av det vi måste.    


Stefan har börjat kunna ta riktigt bra promenader och knät blir bara bättre och bättre. En lyckad operation! Vi njuter av att ha barnen hemma och allt det vita och vackra.

 

Vilken tur att vi hittade bromsen. Nu vilar vi upp oss.   

Lena

 

 

Av Lena - 23 december 2012 16:03


Nu längtar alla efter tomten!


   


Mira är vår kära vakthund som passar alla klapparna.  Så duktig och snäll!



Det är jobbigt att ha en så ansvarsfull syssla. Vår älskling tar sig en liten nap i all väntan, längtan och bland alla goda dofter.


Jag önskar alla er därute en riktigt skön julhelg. Var rädda om varandra. Det är det viktigaste.


GOD JUL!

Tomtemor Lena 



Av Lena - 22 december 2012 22:50

   


Min jul är här! Klappar under granen till alla, hunden Mira som hittat sitt väldoftande paket, alla barn hemma trots numer vanliga förseningar hos flyget och hos SJ och som därför gjorde att vi stod på tågterminalen kl 02.00 i natt. Alla nattamackor med mina kära små som nu är stora.... All värme och alla känslor. Jag är så tacksam!

 

         


Underbar julkonsert i vår lilla kyrka i kväll. Amanda, Olivias barndomsvän, sjöng "O helga natt"  så vackert och fint att tiden stod stilla. Tack alla fantastiska Gårdtjärnskörer och Sofia Eriksson! Tack!


Nu är min jul här!

Lena


Av Lena - 20 december 2012 19:30

 


Nu är min adventskalender på skolan som allra finast! Alla uppdrag, utom det sista som jag själv drar i morgon, är nu utförda och har bytts ut mot hjärtebilder på mina små mentorselever istället.


I morgon är det terminens sista skoldag och vi avslutar med långdans runt hela skolan och några danslekar på utegården. Barnen har jobbat hårt och är väl värda sin ledighet,

 

Hemma hos oss har vi en annan sorts adventskalender med annorlunda lucköppning, för nu kommer barnen hem och vi får njuta av julen tillsammans.

 

Igår kom Niklas, ikväll kommer Olivia och imorgon dyker Peter upp. Äntligen är alla hemma under många dagar. Det är som min egen lucköppning. Tre dagar i rad och sedan är julen här!

 

Lena

 

 

Av Lena - 18 december 2012 22:31

 



Julbord till alla!


På min skola bjuds alla barn och alla pedagoger på smaskig jullunch under den sista skolveckan för terminen. Fantastisk god och hemlagad mat gjorde oss alla proppmätta idag. Känns mycket bra att vår skola har den här traditionen, vilket inte är så vanligt. Alla är viktiga.


 



Jag och mina små elever i klass 1 har redan firat jul en gång. Vi besökte Norra berget och firade en jul med 100 år gamla traditioner, lyssnade på gamla berättelser, kikade efter tomtar och vättar, bakade pepparkakor som gräddades i vedspis, bar in vatten, sopade, diskade och dammade mattor.




Sedan mumsade vi på våra pepparkakor. Världens godaste! Men mest spännande för små elever var kanske att alla blev bjudna på kaffet som de kokat. Jag hörde dock både fy och usch även om många bet ihop och drack. Det är nog lika för barn nu och barn för hundra år sedan. Man vill vara vuxen och kunna dricka kaffe.   


Mycket var annorlunda förr men en hel del är lika. Barnen förundrades över att det inte fanns rinnande vatten inne, ingen toa och att man diskade och sköljde disken i två baljor. Men oj vad de gladdes åt att få arbeta och hjälpa till.


Jag önskar alla mina små elever ett riktigt trevligt julbord igen, tredje gången gillt. Ett julbord till alla.


Fröken Lena

Av Lena - 17 december 2012 19:16

 


Veterinärbesök idag. Slutade både billigt och bra. Man tackar!

 

En broskknöl som helt plötsligt dyker upp på ett bakben kan sätta nerverna i dallring på både matte och husse. Den satte funderingarna i dallring hos bästa veterinären och nu ska vi avvakta och se i tre veckor om den förändras. Fram med skjutmåttet för att mäta.

 

Matte Lena





Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards