Lilla Hönshuset

Alla inlägg under november 2012

Av Lena - 28 november 2012 21:36

 


Somliga dagar är bättre än andra. Idag är en sådan dag!


Bilden är dock Oscarsstayetten från Heyerdahls film om Kontiki i Oslo.  Heyerdahl och jag....  just idag!


Lena

Av Lena - 25 november 2012 21:13

 


Men näsan i en bok skulle jag kunna tillbringa många timmar på ett dygn. Och som jag också delvis gör. Härligt att få uppleva andra miljöer och på lagomt avstånd allt nervkittlande och utmanande som man egentligen inte vill uppleva i verkligheten. Rysligt spännande!


Just nu läser jag :

Bröllopsfixaren av Marita Conlon-McKenna

Även tystnaden har ett slut av Ingrid Betancourt

Att undervisa i läsförståelse av Barbro Westlund

Med datorn som skrivverktyg av Elsa Lövgren


Fyra helt olika böcker samtidigt. Kan inte låta bli!


"Att undervisa i läsförståelse" och "Med datorn som skrivverktyg" är jobbrelaterade böcker. Spännande och roligt att förkovra sig tycker jag och läser därmed mycket facklitteratur. Hela tiden faktiskt.


"Bröllopsfixaren" är en pocketbok som är lätt att ta med sig lite här och där. Där handlar det om kärlek och romantik, mödrar och döttrar. Kanske inte riktigt min sorts bok men skön avkoppling ibland. Kul ibland.


"Även tystnaden har ett slut" handlar om författarens sex år av fångenskap i den colombianska djungeln. Hennes berättelse handlar om hur hon efter många år i Frankrike återvänder till Colombia och blir politisk ledare för landets gröna parti. Hon blir dock kidnappad av den marxistiska FARC-gerillan och sitter fängslad i djungeln i sex år inne i Amazons djungel. Hon gjorde flera flyktförsök men fångades in gång på gång. Hon försökte hela tiden skapa sig en meningsfull tillvaro mitt i allt elände på olika sätt. Ett äventyr utan motstycke om vad det innebär att vara människa.


"När jag kedjades fast vid ett träd med ett hänglås om halsen utan att kunna röra mig, utan att kunna resa mig eller sätta mig, utan att ha rätt att tala eller tiga, dricka eller äta, utan rätt att ens utföra kroppens allra mest grundläggande behov; när jag tvingades in i den mest kränkande situation man kan tänka sig behöll jag i alla fall den dyrbaraste av alla friheter som ingen någonsin skulle kunna ta ifrån mig: den att bestämma vem jag ville vara."


Vilken stark bok!




Min lilla gubbe har precis läst ut "Sandmannen" av Kepler. Den ligger nu och väntar på mig. Måste behärska mig så det inte plötsligt blir fem böcker som ligger på mitt sängbord och som jag stoppar näsan i.  Fyra räcker........


Med näsan i en av fyra böcker.

Lena



Av Lena - 23 november 2012 19:56

 


Här finns hönsen mitt i stan, i Oslo.  Kungligt har de platserats sig på allra högsta topp för att se allt som sker på torget utanför domkyrkan. Stolta skådar de ut över sitt revir. I ur och skur. Vilken utsikt!


Hemma hos oss har våra höns också  sköna dagar med fin utsikt. Varje dag får de nu strosa runt i trädgården och njuta av de sista små läckerheterna i form av insekter och andra småkryp. Skönt med en husse hemma som har lite koll, så man får njuta av de sista dagarna utomhus innan snön kommer. För snö gillar inte familjen Höns.


Blir det kallt om fötterna, smiter de majestätiskt upp på altanen och skådar därifrån ut över sina ägor.


Vilka go'dagar!

Matte Lena 


Hemma hos 

Av Lena - 18 november 2012 10:30

     


Nu är det gjort! En pigg patient måste jag säga.  Vilken skillnad mot tidigare knäoperationer som Stefan gjort.



Ett smidigt bandage som han till och med får duscha med. Helt otroligt vad det har gått framåt, kan vi som varit med tidigare konstatera. 



   


En läcker stödstrumpa håller svullnaden på plats.


 


Upp och hoppa är inte att tänka på! Men nu börjar nästa viktiga fas med att träna knät varje dag.

Böja och sträcka, böja och sträcka. Fast det gör hiskeligt ont!


I morgon får jag hämta hem honom OM han kan böja benet i 80 grader och OM han kan stödja på benet. Någon rullator har vi inte därhemma men däremot kryckor. Det får duga.


Träna på lilla gubben! 

Lena 


Av Lena - 15 november 2012 21:23




   



Äntligen hittade jag honom! Han mår bra!


Efter lång väntan och massor av telefonsamtal hittade jag honom precis när han kom upp på avdelningen. 


Operationen har gått bra. Han var vaken under operationen men totalt bedövad av ryggmärgsbedövning. Tydligen valde han bort de hörlurar som erbjöds och lyssnade till alla ljud och oljud som när de sågade och spikade......


Typiskt Stefan! Vilket psyke! Han hörde hur det smällde högt när de spikade dit protesen. "Lät som i en verkstad"........ 


Nu ska jag hissa ner axlarna, ta en sväng med hunden och sedan slagga. Jag tror jag sover utan morfin jag.


Jag har fått mig ett nytt ordspråk till livs: "Fantasin är alltid värre än verkligheten"


Fru Lena







Av Lena - 15 november 2012 19:41

 


Jag väntar och väntar. 


Får inte svar någonstans. Förmodligen håller de på med något viktigare.


Men det viktigaste för mig är att få veta var han är och hur operationen har gått.

Var är han?


Jag ringer och väntar, väntar och ringer!

Lena

Av Lena - 14 november 2012 21:17



Det känns som en stor sten i magen. Jag längtar tills det är över!!!




 


Lämnade Stefan på patienthotellet ikväll. I morgon efter lunch får han en protes inopererad i sitt vänstra knä. Tur han är van vid smärta för det kommer att gör rejält ont efteråt, sa hans läkare.


Han ser fram emot att slippa smärta i framtiden och kunna gå, cykla, åka längdskidor och ta skogspromenader som vanliga människor kan i hans ålder. Att springa, hoppa, lyfta tungt, åka slalom och spela tennis med vridrörelser måste han dock fortfarande leva utan. Men det ska nog gå bra.


Nu ska här städas och saneras, så inga baciller göre sig här besvär. Infektion är den största faran nu!

 

Fru Lena, med stenen i magen och skurkäppen i näven.



Av Lena - 11 november 2012 21:40

 


Världens finaste far, farfar, extrahusse och svärfar!


Mira och svärfar sitter på vedbacken och njuter av vårsolen. Ett kort som säger mer än tusen ord. Idag njöt vi av svärmors goda mat till middag. Så gott!


Jag önskar mig massor, många, fler och flest av dessa dagar!


Svärdottern Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards