Lilla Hönshuset

Alla inlägg under februari 2016

Av Lena - 25 februari 2016 22:24



Plötsligt har det gått ett år igen...


Man börjar bli lätt överblommad.


Firade dagen med härlig årlig bokrea. Dock blev det mest böcker till skolans bibliotek.


Stor och präktig semletårta.


Mira älskar att matte fyller år.

Men hoppsan vad det går fort!
Lena

Av Lena - 21 februari 2016 22:55



Talgoxen kvittrar och ropar envist ut att nu är våren på väg. Lockar och pockar på fina talgoxflickor.

Skatorna har börjat att bygga ytterligare en till våning på sina hus.
Flitigt samlar de på byggmaterial och skryter vitt och brett om sina bästa pinnar samtidigt som de speglar sina fjädrar i solens strålar som kämpar sig fram mellan molnen. De lyser nästan gröna.


Sättnaån har börjat porla så svagt och tränger undan is och den snö som kom i natt.

Det droppar från taket och det klibbar under skidorna.

Det har börjat så sakteliga. Det magiska. De första tecknen på vår.

Jag blir uppfylld av magin.
Lena

Av Lena - 15 februari 2016 23:12



För första gången tog jag mod till mig och slog mig ner vid drejskivan.



Tusan vad svårt att bara få degklumpen centrerad...




Mycket enkla skålar eller muggar blev resultatet men mycket möda och tungan rätt i munnen för att detta skulle åstadkommas.



Keramiken ger utlopp för min skaparglädje och ger meditativ känsla. Jag njuter!

Första gången gillt på drejskivan och jag känner modet komma. Nu vill jag mer!

Lena


Av Lena - 10 februari 2016 22:04


Friluftsdag och jag var orolig över att det kanske är för tidigt, det kanske blir för kallt, det kanske är för mycket snö....

Snöblind kan man kalla mig!




Runt 0 grader och vi fick flytta längdskidåkningen och pulkåkningen upp till Södra bergets Ängen för att inte eleverna skulle snava på gräsrötterna när de tog sig fram.

Var är kung Bore och hans vinterparadis?

Nåväl, vi hade det strålande bra och alla var nöjda och glada.

En riktig hederlig och trevlig friluftsdag!
Lena







Av Lena - 6 februari 2016 16:25



Idag firar samerna sin nationaldag.

För några år sedan besökte jag och mina väninnor Jokkmokks marknad denna dag.



Då var det renrace på frusen sjö och vi bjöds på rejäl kaffekask, i de kåsor i fint snidat trä, som vi köpte på marknaden. Det var grejer det!

Vi drack starkt kaffe med kaffeost i, åt renklämmor och drog ner mössan extra mycket för att stå ut i kylan.




I eftermiddag besöker vi Kulturmagasinet i Sundsvall och njuter inne i värmen av fjällvandring på film i programsalen.

Varmt och skönt och dessutom myggfritt trots att vi färdas på norrländska vidder.

Förr hade samerna sina renar på bete runt norra berget men nu får man åka längre för att se en ren.

Många vackra dräkter bland oss som sitter här.

Det här blir spännande!

Lena


Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards