Lilla Hönshuset

Alla inlägg under juni 2010

Av Lena - 30 juni 2010 22:58

Utsikterna inför morgondagen:


Klockan 04.00 anländer tåget från Arlanda på Sundsvalls centralstation.

Äntligen kommer Niklas hem från Österrike!


Åter igen ställs hans skor på hyllan i hallen. Hurra!

Det har fattats ett par där ända sedan i julas....


Åter igen är det någon som vill äta flingor och mjölk på kvällen och se på fotboll med Stefan. 


Åter igen ska någon spela TVspel till långt in på nätterna med Peter.


Återigen är det någon som ser på film sent på kvällen och skrattar med Olivia.


Åter igen ska Mira få bli rikligt pussad på magen av en som tyvärr egentligen kan bli allergisk av henne.


Åter igen ska jag äntligen få lukta på, skratta med, prata med, njuta av och skämma bort min äldste son ett tag.



Utsikterna inför morgondagen verkar mycket lovande!

Stormamma Lena

Av Lena - 29 juni 2010 19:31

 

I Skuleskogen bland troll och rövare kunde man hitta de tre systrarna Iderström. Vi lufsade, klättrade och vandrade upp till Slåttdalsskrevan.


 

Endast drygt 4 km men så gott som uppför hela tiden och vi tog små pauser lite då och då. Underbart att ströva och småprata. Tänk att det finns så mycket att prata om!


 

Naturen är märklig. Tur att stenblocket ligger kvar.....


 

Äntligen framme! Det var här som de spelade in vissa delar av filmen "Ronja Rövardotter". Här poserar Karin Rövardotter.


 

Antar att det var en del trickfilmat också. Vem tusan skulle vilja hoppa över detta "Djävulsgap"?


 

Väl uppe njöt vi av den härliga utsikten och den lika härliga lunchen. Ljuvligt!


 

Man kan aldrig se sig mätt på utsikten från Slåttdalsskrevan. En vacker vy ut över havet i Höga kusten. Något jag verkligen rekommenderar er att besöka, likaväl som Högbondens fyr.


 

Vi gick i lugn takt upp och det tog nästan 2 timmar med några raster inräknade. Nerför tog vi en längre väg men den är mycket planare och vänligare för ben och knän. Anita visade vägen.


 

Efter en behaglig promenad nerför där Karin blev som en "gammelmärr" och ökade takten när det bar hemåt, strandade vi till slut hos Anita där vi mumsade på surströmming. Mums fillibabba!


Vilka roliga och härliga dagar vi haft!

Lena


Av Lena - 27 juni 2010 21:31

 

Högbondens fyr!

Här på Högbondens fyr i Höga kusten levde tre fyrvaktarfamiljer, 9 barn och en lärare för en herrans massa år sedan.


Lärarinnan bodde längst upp och jag kan lova att hon hade förmodligen den bästa utsikt på jobbet man kan tänka sig.


 

Hit kom jag och mina kära storasystrar för att bo och ströva runt på alla stigar. Vi kände oss som små fria bergsgetter på upptäcktsfärd!


 


Jag kan lova att ön bjöd på utmaningar även för oss med relativt friska ben. Värre var det med den 85-årige mannen från USA, som vi i ett svagt ögonblick lovat att vi skulle hjälpa ner till båten nästa dag (Han gick fot om fot på platta marken kan man säga). Jag hade mardrömmar om detta på natten och gruvade mig. Hade funderingar på att starta färden ner 2 timmar före avresa. Tack och lov fick han slutligen annan hjälp av vandarhemmets manlige värd. Puh!


 

Naturen i Höga kusten har präglats av vår senaste istid och har också den största landhöjningen. Här är vi nedanför fyren och traskar på ett klapperstensfält.


 

Utsikten var fantastisk! Min syster Karin var också fantastiskt modig och tittade ut över kanten....


 

Ett och annat glas vin slank ner. Mina älsklingssystrar Karin och Anita njuter av kvällssolen och vinet.


 


Vilken tur vi hade med vädret!


 


Vilken tur att jag har er!


Kram från

Lillasyster Lena

Av Lena - 17 juni 2010 14:34

 


Hipp, hipp, hurra för Olivia 19 år idag!


Klockan 05.55 kraxade vi upp rösten och sjöng det vackraste vi kunde så tidigt på morgonen. Sedan bar det av till Sundsvalls sjukhus och sommarjobb för hennes del. Hoppas det blir en bra dag!


 

För min del blir det sköna stunder med lite påta i jorden i trädgårn, plantera tomaterna i växthuset, läsa en veckotidning och sörpla kaffe.


Hönsen bråkar på mig för att jag täckt över mina land med duk, så att de inte kan krafsa runt bland de nysådda frön, som tyvärr redan hunnat få sig en kyss.


De håller tillgodo med rabatterna och vältrar runt där och kurrar förnöjsamt i bästa samspråk. Hunden ligger strax bredvid och blänger. Hon längtar efter kycklingar med det tycks inte vara aktuellt än. Ingen surhöna i sikte!


Vi njuter av livet och sommaren!

Lena

Av Lena - 15 juni 2010 22:46

 

Tack gode Gud att vargar är arga

och att blåklockor och blåbär är blå.

Tänk om vargar var tama och blåbär var röda.

Vad skulle vi kalla dem då?


Tack gode Gud att fåglar har vingar

när de slänger sig ut från gungande gren.

För hade de armar precis som vi andra

så föll de pladask som en flaxande sten.


Tack gode Gud att myran är liten

hur skulle de annars få plats i sin stack?

Och vilken tur att min tunga kan tala.

Hur skulle annars ditt öra få höra att jag sa tack?


Tack gode Gud att pannkakor är runda

så de passar till pannan som står på vår spis.

Och vad skulle jag göra med grädden och sylten

om våfflan var prickig och luktade gris?


Så tack gode Gud du vet hur jag tänker,

du vet varför solen går upp eller ner,

du vet varför vattnet och stjärnorna blänker,

du vet varför barn alltid önskar sig mer.


Ja, tack gode Gud att du är som min mamma.

Det jag ber om på lördan, det brukar jag få.

Tack gode Gud, kanske gör det detsamma,

men kan inte himlen få va lite mer blå?


Kenneth Gärdestad


Lånad av Lena


Av Lena - 13 juni 2010 18:51

 

Lingonen blommar......


 

Kattfötterna blommar.....


 

Smultronen blommar.....


 

Hjortronen blommar....


 


Stefan klyver ved....


 

Jag staplar ved.....


 


Min kära arbetskompis Anneli njuter av skolavslutningen.


I denna ljuva sommartid

gå ut min själ och

gläd dig vid

den store Gudens gåvor


Jag önskar dig en ljuvlig sommartid!

Lena

Av Lena - 11 juni 2010 21:02

Grattis till studenten David!


Min första elev tar studenten och blir här uppvaktad utanför skolan av Marita.


Idag hade jag den stora äran att få uppvakta och ta emot min första gamla elev som nu steg ut ur skolan som nybliven student. Tack David att jag fick komma på din studentmottagning. Det var så jättetrevligt!


 

Efter att vi träffats utanför skolan var det studentfest med mycket god mat och dryck hos Hans och Birgitta. Dit anlände en lite hes och glad David i en fräck jänkare. Hurra för studenten!


 


Grattis David! Jag önskar dig all lycka i livet och att du får en gullig tjej och ett jobb som du trivs med.



Fröken Lena i ettan, tvåan och trean.


Av Lena - 9 juni 2010 23:25

 

Champagnefrukost i Busbacken kl 08.00

Hela gänget är samlat och festen kan börja!


 

Studenten är ljuvlig och älsklingen likaså!


 

För jag har tagit studenten, för jag har tagit studenten, för jag har tagit studenteeeeen. Fy f.. vad jag är bra!


 

Jenny och Agnes kommer för alltid att vara en del av Olivias liv efter tre kämpiga men härliga år på Skvaderns gymnasium. Hurra för vänner!


 

Hemma efter en våt färd på ett lastbilsflak. Lycklig! Nu väntar mottagning med släkt och vänner.


 

Olivia, en underbar dotter med positiv livssyn och kämpaglöd. Vilka betyg!


 

För oss är festen över men för studentskan och alla hennes vänner har den just börjat!


Olivia, jag älskar Dig!

Mamma

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards