Lilla Hönshuset

Alla inlägg under september 2015

Av Lena - 26 september 2015 08:45



Paella seafood, krokodilburgare och så vegetarisk nasegoreng.

Mat från världens alla hörn hamnade i magarna på oss Kovlandsbor.




Olivia kom hem från Malmö, sommaren kom tillbaka och matmarknaden kom till stan.

Vi satt på torget och åt fredagsmiddagen, såg på folk och njöt av skönt väder.

Vad kan man mer begära?
Lena



Av Lena - 23 september 2015 06:47



Idag känner jag mig rik.



Rikast i världen på god och nyttig lingonsylt.



Men typiskt när man faktiskt har så att man klarar sig..... Och mer därtill.

Då kommer känslan av att man vill ha lite till och lite till.


Mycket vill ha mer!

Tack och lov för att det var lingon denna gång.

Ha en bra onsdag!
Lena



Av Lena - 16 september 2015 06:24



Det gäller att passa på och njuta mellan höststormarnas plötsliga infall att ruska runt allt löst liggande och allt som blivit kvar därute när vi började krypa in i huset igen.



Fortfarande blommar det i några krukor och Stockrosen är faktiskt som vackrast just nu.

Humlan är en samlare precis som jag den här årstiden.



Lingon i massor hittar jag utanför stugknuten. Sylta och safta.



Gräslök att frysa och kryddväxter att torka.



Några enstaka blåbär att stoppa direkt i munnen. Njuta!


Den sista frukosten på bryggan.

Njuta av lugnet innan nästa höststorm rullar fram och skakar oss.

Håll er på fötterna!
Lena

Av Lena - 3 september 2015 06:32



Nya små och förväntansfulla elever i klass 1, med munnen full av gluggar, känner sig stora, starka och nyfikna på att bli proffs på att läsa och världsmästare på att räkna.

Underbart!

Jag träffar dem enskilt en och en och ser gnistan när de berättar och visar mig att de kan flera stora och några små bokstäver.

Några rabblar eller sjunger alfabetet det snabbaste de kan och tungan slår nästan kullerbytta i munnen av all sprattlande iver.

Några kan läsa och några inte.

Vilket fantastiskt jobb jag har!



Jag frågar också om någon brukar läsa högt för dem och om de tycker om att lyssna på sagor.

Här ser jag ofta direkt ett samband mellan de som får höra sagor och de som av nyfikenhet redan knäckt läskoden eller suktar efter att bli en läsare.


Jag önskar att alla barn hade någon som varje kväll läste en saga för dem. Denne personlige språkutvecklare kan ingen skola i hela världen konkurrera med.

Men jag lovar att jag ska göra allt för att de elever jag träffar ska bli nyfikna på att lära sig läsa, utveckla sitt språk och bli en läsmedborgare.

Jag vill skapa en läsepidemi!
Lena

Av Lena - 1 september 2015 06:23



Vad är väl en sommar utan auktion?


Solen gassade, auktionisten skämtade, skrävlade och pressade upp priserna samtidigt som folket ropade in både saker de behöver och prylar som de kanske någon gång eventuellt behöver om de har tur.


Vi gjorde också några rop mellan kaffeskvättarna men priserna sköt i höjden så vi lade oss.

Det blev dyrt, så för oss blev det billigt kan man säga.

Vi åkte hem glada och nöjda med magen full av goda smörgåsar och med minnen från ytterligare en mysig sommarauktion.

Undrar just om jag inte har några bortglömda saker att plocka fram som jag såg folk ropa högt efter på auktionen....

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards