Lilla Hönshuset

Alla inlägg under juli 2010

Av Lena - 23 juli 2010 11:25

 


Vem tusan har ankrat här?


Är det en sjörövarfabbe med tuff besättning eller några som bara ville söka sig lite lugn och ro? Kanske det var en familj som ville ut på lite semester eller ett gäng som tänkte ha en sjutusan till fest.


Ja, jag blir så nyfiken och undrar......


Nu ska jag ankra bak i bilen ett tag!

Lena

Av Lena - 20 juli 2010 10:23

    


Litet bo jag sätta vill

tralala

och täppa till......


Inne på vår altan har vi för mysighetens skull satt upp en liten fågelholk. Den har tidigare inte fyllt någon funktion, förutom att sitta högt däruppe och skapa lite mysig och ombonad känsla.


Så mysigt tyckte getingarna också en dag att det var och snabbt som bara den flyttade de in där och installerade sig rätt bra. För var dag blir deras hem där inne allt större och vi undrar hur det faktiskt ska sluta. Kommer de att få plats med hela sitt palats?


Vi måste ta bort boet men vi dröjer, för det är intressant att se hur de tänker lösa frågan med sin entrè och när de tycker att de byggt tillräckligt. Det gäller ju att kunna ta sig hem när man varit ute en sväng.


Bzzz!

Lena

Av Lena - 19 juli 2010 22:38

En sommar, är ingen sommar, utan en riktig norrländsk bonnauktion. Så vi for till Ede skola i Stöde där våra vänner bröderna Österholm hade en riktigt bra auktion. Billigt och bra kan jag säga! Vi gjorde riktigt fina fynd!


 

Att fika gott kaffe och njuta av varmkorv, folklivet  och pulsen är en del av en auktionsdag. Priser som pressas upp eller ibland nästan får läggas ner är spännande att följa. Man väntar ivrigt på sitt fynd och studerar andras fynd eller kanske misstag! När man så själv är med och ropar bultar hjärtat av spänningen. Huvvaligen, vad det här ger mersmak!


 

Rolf är en fena på att vara auktionist men skulle nog lika gärna kunna vara en "stå-upp-are".


Har du aldrig varit på auktion, så passa på i sommar! Det är ett riktigt folknöje!


Första, andra, tredje!

Lena 

Av Lena - 19 juli 2010 22:29

 

Vi for till havs med Mats och Ulrika. Vilken dag!


 

Vi lade till vid Rödön.



21 grader i vattnet gjorde att det blev många dopp!



Fantastiskt härligt att kunna ligga i plurret i havet utan att tycka det är kallt.


 

Mycket gott att äta och många goda skratt i ett underbart gäng.


 

Tack för en fantastisk dag till havs med er, våra goda vänner!


Havsfrun lena

Av Lena - 19 juli 2010 22:19

 

Peter passade på att fylla 25 år mitt i sommarvärmen. Det är nästan alltid fint väder på hans födelsedag.


 

Hälften till 50 men han tycker att det egentligen känns mer som hälften till 30. Och det ligger något i det.


 


Bröderna Bus har växt på sig och firar sina studier som äntligen är avslutade. Ialllafall för tillfället....


Hurra!

Mamma Lena

Av Lena - 15 juli 2010 10:31

 

Sommarlat!


Jag gillar att vara sommarlat! Lite kallt rosé på bryggan, boken om Saltöborna, ett korsord, en hund, en gubbe och gärna tre barn i närheten. Då hinner man inte så mycket mer än att bara vara just sommarlat.


Igår hade hembygdsföreningen "hemvändardag" i Ånäsparken. Så trevligt! Jag satt där och smidde silver bland andra hantverkare. Olivia passade på att smida sin första ring. Kul att även hon är intresserad och vill lära sig. Det är så otroligt roligt och avkopplande att skapa med sina händer. Ibland är det rent nödvändigt för hjärnan att få tänka på annat tror jag.


Många frågade om mina smycken var till salu eller om jag gör på beställning men tyvärr inte. Jag är alldeles för mycket nybörjare och allt tar lång tid för mig att göra. Det blir omöjligt för mig att ta betalt utan att skänka bort till materialkostnad. Vem vill betala min arbetstid?

Nej, jag smider för mitt höga nöjes skull och då främst till mig själv och till mina nära och kära.


Anmälde mig också till en målarkurs i höst..... Hm! I dessa sommarlata tider glömmer jag lätt bort min i vanliga fall ständiga tidsbrist.


Niklas visade bland annat upp sitt examensarbete som han gjorde i Österrike. En spännande utställning om en ny Permobil som dessutom resulterat i en bokrapport.


Niklas kompis Nils Jakobsson ställde ut bilder från vinter- OS och fotbolls-VM där han varit och arbetat som fotograf. Han har hela världens sportarenor som sin arbetsplats. Fantastiskt arbete och fantastiska bilder!


På kvällen avslutades hemvändardagen med pubafton i parken och goda grannar och goda kamrater var på plats. Vilken härlig dag i sommarvärmen.


Sommarlata Lena

Av Lena - 12 juli 2010 12:00

    


Navarns största abborre!

Nu kan alla i Navarn koppla av! Största abborren har jag nypit!


Satt och var småsur på Stefan för han fick napp hela tiden men inte jag... Då small det till! Tyvärr hade vi ingen våg men dock en tumstock som visade att abborren var 40 cm.


Ett och annat möte med en gädda hade den nog varit med om, eftersom ryggfenan var sargad och närmast obefintlig. En riktig tuffing med andra ord.


Vilken fiskelycka!

Lena

Av Lena - 11 juli 2010 22:52

 

Vi bar med oss kaffe och smörgåsar och tog oss till Flodpärlmusslornas lilla paradis. Ett mycket noga utvalt område för dessa känsliga små varelser med rent och näringsfattigt vatten.


  


Här i  Navarån lever de svarta Flodpärlmusslorna hela sitt långa liv, några kan faktiskt bli 200 år.


Måste vara ett ganska enformigt liv att stå där på botten av ån, i princip på samma ställe alla dessa år.... Undrar vad de funderar på under all denna tid?


Det tar 28 - 30 år innan de blir könsmogna. 

Många är de.



Visst sjutton har de en vacker omgivning här i ån. När vi kommer med morgonkaffet och hälsar på, så är vi en mycket liten del av deras tid och deras liv. Många av dem ska leva i minst 150 år till. Det kommer minsann inte vi att göra!


Men gott är att inta sin frukost här tillsammans med dem, de fridlysta och mycket ovanliga Flodpärlmusslorna.


Undrar just om de bär på hemliga och vackra pärlor också just nu.

Lena 

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards