Lilla Hönshuset

Alla inlägg under november 2010

Av Lena - 29 november 2010 22:42


Isande kyla! Lilla hönshusets sommarbungalow ligger i djup dvala dessa dagar...


Vår bil startade i morse med hjälp av handpåläggning, andningsuppehåll, motorvärmare och en god bit tur. Måndagmorgon och 21 minusgrader är nästan mer än vad även en bil kan tåla.


Peters bil fick vila i frid hos familjen Unger denna dag, efter tydliga protester där den vägrade starta och Olivia fick skjuts av Oskar till jobbet.


Peters tåg skulle gå från Nässjö kl 18.08 men han fick vackert vänta till kl 21.00 innan han fick bege sig hemåt. Undrar när han kommer hem i natt eller i morgon bitti?


Det är inte december än men vintern har tagit ett språng in i den bitande kylan och där tänker den tydligen stanna.


Jag kurar här inne i värmen.

Lena


Av Lena - 28 november 2010 20:46

Svinkallt ute!


Inte ens hunden vill gå ut idag. Hon ligger och rävsover när jag försöker locka och pocka på en promenad. Till slut offrar hon sig för matte och kommer sakta smygande.


Vi går i ide, ser en film, ligger och slöar i soffan, slumrar till och bara myser. Äter en het fisksoppa med saffran, njuter av lite glögg och pepparkaka. Vilket lugn det är i idet och riktigt varmt. Ljuvligt!


Svinkallt! Den kallaste vintern på över 1000 år ska det visst bli, hör jag min lilla gubbe muttra. Jag bara undrar: Var tog den globala uppvärminingen vägen?


Jag går i ide!

Lena



Av Lena - 25 november 2010 21:37

 


Det närmar sig jul och då är det också snart dags för julpyssel i skolan. I år blev vi överraskade av en tidig kung Vinter, så vi fick sparka undan snön för att komma åt lingonriset.


Inte är jag så mycket för att julpyssla och göra små tomtar och änglar, så därför är det lingonkransar som finns vid mitt pysselbord. Barnen gillar det också.


Lingonkransar och lingonhjärtan....... Nu börjar jag längta! I morgon ska jag sätta fram ljusstaken och adventsstaken. Det blir mysigt sedan vi varit i GA kyrkan och firat advent med vår skola. Vår skolkör ska sjunga och förskoleklassen tända ljus. Mmmmm, vilken härlig stämning!


Ska ta en glögg i morgonkväll kanske. Har ni smakat saffransglöggen eller kanske chokladglöggen? Toppengoda, båda två! Saffransglöggen drack vi kall när vi var bortbjudna i lördags. Mums fillibabba!


I väntan på advent!

Lena

Av Lena - 20 november 2010 16:23

 

Jag ger mig min morgon.

Jag ger mig min dag.


En målarkurs hela helgen för Olivia och mig på Gårdtjärns missionshus i Vedic Art. I detta missionshus, som verkligen är ett folkets hus, har vi hela dagen suttit försjukna i våra egna tankar och bara målat, skapat och låtit våra bilder ta plats på baksidan av gamla tapetrullar.


Vilken underbar dag som jag gav till mig själv idag! I morgon får jag fortsätta.


Ha en trevlig kväll!

Lena


Av Lena - 17 november 2010 17:42


Utsikter för kvällen.......


Som svensklärare kan jag bara konstatera att

jobba inte bara är ett verb...

Det är också något man kan ta med sig hem.


Så ser utsikterna ut för kvällen, just ikväll, för mig. Jobb, jobb, jobb.


God kväll önskar Fröken Lena



Av Lena - 16 november 2010 19:37

 

Mira är på jakt, sorkjakt. Ner med huvudet i snön och sedan är det bara att köra på under tiden som svansen far runt runt som en visp. Spännande!


- Den fanns här sist jag var här! Fast utan snö.


 

Världens vackraste, prinsessa av Kovland och chef för nedre norrland tittar upp från sitt självpåtagna uppdrag och fnyser ut all snö som dragits in i nosen.


- Är man råtthund, så är man!


Tack all världens makter att hon alltid misslyckats med sitt kall och uppdrag och aldrig lyckats få tag i någon liten Krösus Sork.


Möjligtvis har det bara varit till skäggets fördel, en liten aning fräschare. Åtminstone för stunden.


Stolt matte trots allt! Lena

Av Lena - 10 november 2010 21:20

 

Vintern är här!


Vaknade i morse av 1 dm snö. Tack Cathrine för att du fixade så att det var plogat och att vi tog oss till jobbet även om det tog nästan 1 timme!


Jag trodde vi var förberedda.....


Kör försiktigt där ute!

Lena

Av Lena - 9 november 2010 22:26

 

Upp- och nervända världen!


Vädret, det gör som det vill! Som vanligt, kan man säga.

Snöstorm i södra Sverige men här i norrland sitter dubbdäcken på bilarna, plogbilarna står i startgroparna, barnen längtar efter SNÖ och vi vanliga tänder ett ljus, går på barmarken och väntar och väntar och..... bidar vår tid.


Det blir nog vinter i år också. Kör försiktigt!

Kramsnö på er alla! Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards