Lilla Hönshuset

Alla inlägg under maj 2012

Av Lena - 31 maj 2012 20:05



Världens bästa skola, min skola Heliås, hade sin årliga gala på Tonhallen ikväll. Jag känner mig så stolt över alla elever som sjöng, dansade, dramatiserade, arbetade bakom scenen och gjorde ett toppenjobb. Modiga och stolta!


Dessutom en eloge till alla vuxna som stressat och fixat inför denna kväll. Vilket gäng!


Sist men inte minst delades det ut priser och stipendier till några flitiga elever. Så tappra!


Jag känner stolthet över min skola, mitt jobb och den samhörighetskänsla vi har.


Tack för en fin kväll!

Fröken Lena

Av Lena - 30 maj 2012 22:37


Sökes:

Ung charmig gentleman.

Full av vigör och energi.

Snäll och trofast.

Påhittig och med skojsig humor.

Dvärgkoschintupp.

Inte alltför hög stämma.

Vänlig mot nyfiken och snäll liten hund.


Finnes:


Två vackra damer av stammen dvärgkoschin.

Grå och gråsvart.

Trevliga och glada.

Fint litet hönshus på landet.

Bungalow för sommarvistelse.

Mycket sorgsna och ensamma. 

Trånsjuka!


Svar till:

Med hopp om en lycklig framtid tillsammans och många små kycklingar.


Vi hoppas på svar!

Av Lena - 27 maj 2012 21:08


"Nu sjunger marken under mina fötter

och lekfull vindil blåser i mitt hår,

där gnolande och sommaryr jag går",


Ur Erik Lindorm "Sommardag".


 


Koltrastens ägg har börjat kläckas och vi som trodde att föräldrarna övergivit boet.


Första båtturen för i år och en gädda fastnade på kroken.


Syrenerna knoppas, liljekonvaljen bara väntar på att få slå ut och häggen blommar. Det luktar gott!


Jag blir sommaryr!

Lena 

Av Lena - 26 maj 2012 12:34



Lördag 26 maj bjuds vi in till det årliga kosläppet i Gåltjärn, Kovland.

100 personer hade samlats för att se ystra och glada kor komma ut på grönbete igen.


  


Först lite blyga och tveksamma men sedan spritter det i de gamla benen, vilka stått ganska stilla i 7  - 8 månader. I morgon har de träningsvärk och kan knappt kliva upp. Men det är det värt!


 


Tjolahopp, tjolahej! Med krumsprång och krumbukter flyger helt plötsligt stora, tunga och lyckliga kor nerför backen och jag håller andan för att de inte ska bryta benen av sig i all glädjeyra. Svansarna lyfts högt upp i skyn av nyvunnen sommarfrihet. 


 


Mira fick sig en puss av en nyfiken och snäll liten kossa.


   


Jag är helt övertygad om att vi är de enda i hela Sverige som bjöds på en för dagen nyskriven sång, framföras i flerstämmig kör på kobacken. Den sången heter förstås "Här har vi glada kor"! Fantastiskt!




 


Ung och gammal. Här blev det sedan stort kafferep utanför ladugården.






Minst 7 sorters kakor på riktigt lantvis kunde man välja bland. Och naturligtvis är vi alla med och bidrar med gotta till bordet. Jag hade bakat morotskaka tidigt i morse.


Jag känner samma sommarlycka som de här glada korna. Vad vi har det bra! Och en hel sommar framför oss!

Lena


     

Av Lena - 25 maj 2012 19:49

   


Tro det om du vill! Men alla kan göra en tavla ibland!


Jag har gjort tavlor i en lång, lång rad i mitt liv. Några små, några desto större. Men det är faktiskt inte många riktiga tavlor jag har gjort. På riktigt liksom....









Det var Anitas första också! Den blev supersnygg!


 


Karin har gått på målarkurser här på Österlen och hon hade en del tips att lära ut till oss.


 


Att fånga en liten del, en liten bild i det stora, Det kan vara en konst i sig, varje dag!


   


Somliga bilder gör en så himla glad! Som den här på syster Yster! Av den blir jag så glad!


Alla kan vi göra tavlor ibland. En del stora, en del små. En del som betyder mest för en själv och en del som sprider glädje till andra.


I Brantevik producerades tavlorna "Jag ser dig", "Vid vägs ände" och "Systrar på vift". Med massor av fniss, koncentration och glädje! För oss!



Lena




   

Av Lena - 23 maj 2012 21:11

   



Österlens ljus är vad konstnärer dras till. Och det är ett speciellt ljus. Vi blev fulla av kreativitet och skapade varsin sommarduk. Tre lika men olika, precis som vi!



     


Av selleri blev det riktigt fina rosor och det var absolut enklare än att skära ut rosenmönster ur potatis.


        


På kvällskvisten drack vi skumpa ur glasen vi köpte av Wingårdh i hans glashytta och firade storasyster.

Tre lika glas, fast olika. Precis som vi.


Lena




Av Lena - 22 maj 2012 21:59



Jag älskar Skånes intensivt gula rapsfält! De lyser så starkt, så man blir nästan bländad eller heter det rapsblind... Defenitivt inte snöblind i alla fall!


En härlig systerträff hos syster Yster i Brantevik där vi passade på att fira storasyster som fyllt jämt. Så skojsigt och så skönt att slippa ifrån en mycket seg vår hemma i norrland!


 


Trevligt att närma sig en försommar, trots att inte alla dagar bjöd på allt för mycket värme. Magnolian blommade och jag passade på att njuta av en växt som inte trivs och passar in hemma. Den vill ha ett varmare klimat och inte växtzon 5 som vi har.





Syster Yster försökte locka fram grodan som bor i deras trädgård. En mycket blygsam herre som gömde sig och inte kunde lockas ut trots alla våra små hejarop. Inte ens när vi lockade med en puss...


     


Många långa och sköna promenader i bokskog och annat som ger kraft i både benen och själen efter en lång och envis vinter. Vi bytte luften i våra lungor flera gånger om.



 


Så ljuvligt skönt att bara strosa, ströva, filosofera, prata lite grann och falla in i promenadtransen igen....


 


På kvällarna satt vi i orangeriet och njöt av god mat och dryck. Mycket skratt och fniss, minnen och drömmar om framtiden delades mellan oss systrar.


Sedan spelade vi 500 långt in på småtimmarna. I sann syskonsämja, så turades vi av någon konstig anledning om att vinna och förlora. Fast alla ville vinna!!!!


På Österlen blir man positivt påverkad av naturen och miljön. Fingrarna blev inte bara gröna utan även rosa och blå. Mer om detta och vårt eget skapande följer i morgon, för nu måste jag åter till verkligheten och planera lite inför morgondagen med små elever.


Jag gillar mina syrror!

Lillasyster Lena 

Av Lena - 15 maj 2012 22:17


Fyra små söta ägg fick oss att tappa andan när vi skulle sätta upp fladdermusholkar på ett, som vi tyckte, bra ställe. Koltrasten hade också fattat tycke för precis det här stället och planerat för en ny liten familj just där. 


Jag behöver väl inte säga att vi försiktigt smög oss därifrån med holkarna under armen, för att hitta ett annat nästan lika bra holkställe....






 


Niklas har konstruerat och byggt fyra sommarparadis för fladdermöss där vi hoppas att de ska trivas riktigt bra i sommar. En fladdermus äter en skottkärra full med mygg under en sommar! Mygg är jag redigt less på men fladdermöss är riktigt trevliga och de har fina matvanor måste jag säga.


När vi tar ett nattadopp under sena sommarkvällar brukar ett fladdermuspar tyst sväva ovanför vattenytan och göra oss sällskap.


Jag tappar andan!

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards