Lilla Hönshuset

Alla inlägg under januari 2014

Av Lena - 29 januari 2014 23:06



Vi firade 100 dagar!



Idag har vi gått 100 dagar i skolan det här läsåret.

Varje dag har barnen satt upp ett nytt tal på väggen och idag blev det 100.


Hur mycket kan 100 vara? Alla barn tog med sig 100 valfria saker till skolan idag.

100 popcorn, 100 risgryn, 100 kulor, 100 fotbollskort.... Fantasin var oändlig.

Vad är tyngre och tyngst? Vad är lättare och lättast? Vad blir den längsta linjen om man lägger sina 100 saker på en rad?

Vi ställde hypoteser, pratade på mattespråk och undersökte.


Vi målade talet 100!


100 kan säga oss mycket och här har vi en tjej i årskurs 2 som funderat lite extra. En blivande författare?


Fröken Lena

Av Lena - 27 januari 2014 22:52



Gamla spetsar sätter fantasin i rörelse hos mig.


På loppis hittade jag denna bricka med spetsar i det oändliga. Smala, breda, korta, långa.

Flitiga fingrar har virkat och knypplat.

Jag är sugen på att lära mig konsten att knyppla. Vad jag sedan ska använda spetsarna till blir en annan femma.

Lena

Av Lena - 26 januari 2014 10:29



Efter en helt fantastisk helg hos sonen i Jönköping sitter jag nu, glad och nöjd men dock lite vemodig, på tåget som ska ta mig hem till Sundsvall.


Vi har hunnit så mycket som ex loppis (fina brillor jag hittade där va?), ut och ätit, shoppat, hittat snygg lampa, bio, sett på bra filmer, snackat, skrattat, myst.... mycket mer och dessutom bara varit!



Fick nästan med mig alla saker hem!:)


Just ja! Var och kollade på Peters träning och passade på att pröva lite kick-boxning jag med. I kappa!

Konstaterade att detta var inget för mig och är glad över att jag inte ser honom i aktion där..


Tack finaste Peter för en underbar helg! Jag är så stolt över att få vara din mamma! 

Nu på väg hem till lilla gubben och en liten gullig hund.

Mamma Lena

Av Lena - 23 januari 2014 15:03


Här kommer utsikten från mitt fönster över Stångån. Den försvann från förra inlägget.

Lars Winnerbäcks och Mons Kallentofts hemtrakter och kanske en möjlig badplats när de var små.


Ser ut att vara lite kallt i vattnet idag!

Nu sitter jag på bussen till Peter i Jönköping. Ska bli trevligt att få umgås med en vuxen son i några dagar.

Tro vad vi ska hitta på? Skojsigt!
Mamma Lena

Av Lena - 23 januari 2014 11:31


SIQ erbjuder föreläsningar om och för en "bättre skola" i Linköping.

Intressant!


Föreläsare Lars pratar om nöjda elever. Bjuder på sig själv!

Hur utvecklar vi verksamheten på bästa sätt? En ständig och levande fråga. Utmanande!

[Bild]


Utsikt från mitt hotellfönster.

Öppnar mitt fönster och mitt sinne 10 poäng på en 10 poängsskala för att lära mig mer idag.

Kvalitetsarbete för en bättre skola. Det är våra kunder värda.

Fröken Lena

Av Lena - 21 januari 2014 23:20



I skolan händer det stora saker varje dag!


I min mentorsgrupp kunde vi räkna ihop och konstatera att tillsammans hade vi tappat 123 tänder.

Det är stort det!

Alla hade tappat någon tand och jag allra flest  


Andra stora saker händer också.

Här en stolt fröken som poserar i sin nystickade sjal och njuter av att skolans elever i klass 5 gick vidare i "Vi i femman". Grattis!

Inte mina elever för tillfället, men har varit. Så stolt över duktiga och finaste fina barn!

I skolan händer stora saker varje dag!
Fröken Lena

Av Lena - 20 januari 2014 00:00


Ny är den riktigt klar min Pop Spot!


Sköljde upp den och spände sedan upp på den gardinspiraler för att den ska få torka till under natten i spänt läge över trappräcken.

Inte lätt att blocka detta stora åbäke!

Lena


Av Lena - 17 januari 2014 18:44


Mjukt, mulligt och vansinnigt vackert!



Fina snödrivor väntade oss ikväll när vi kom hem efter jobbet. Så fint!



Fågelbordet hade fått ett loft och hunden var bekymrad över hur hon skulle ta sig upp på trappen utan att bli kall om magen.

Nysnö i stövelskaften!
Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards