Lilla Hönshuset

Alla inlägg under augusti 2015

Av Lena - 25 augusti 2015 23:01



Kalas utan kras....



32 årsdagen firades hemma i Kovland med traditionsenlig surströmming med släkten.


Till kaffet slopade vi tårtan. Istället blev det våffelhjärtan med grädde och sylt av hallon, blåbär och hjortron.

Hipp hurra för Niklas idag!

Mamma Lena


Av Lena - 20 augusti 2015 23:40



Idag stod vi på skolans trapp och tog emot våra elever. Gamla och nya.



Välkomna alla och envar till ett nytt lysande, läsande läsår!

Så roligt och spännande att vara igång igen. Tillsammans.

Rektor Lena

Av Lena - 16 augusti 2015 08:10



Selånger marknad.

Nytt för i år?

Nej, varje år åker jag på marknad. Tycker det mesta är skräp....

Men träffar en och annan bekant, en liten elev eller till och med kanske hittar något litet jag behöver, som en ny svampkorg exempelvis.



Stefan gynnar Kovlands IF och skjuter puck i mål.

Varje år i augusti är det Selånger marknad och en av våra traditioner är att ströva kring där, surra lite och tycka att det mesta behöver vi inte.

Ha en fin söndag!
Lena

Av Lena - 15 augusti 2015 17:05


Tidig förmiddag i skogen. Flugorna surrar, myggen bits och falken jagar. Några tranor hörs långt borta.

Annars är allt tyst, så tyst....



Kryper, klättrar och tar mig sakta men säkert fram mellan hallonbuskarna.

Snårigt, stenigt och eländig terräng.

Men alldeles fullkomligt lugnt och skönt.





Det doftar så gott av skogen och av hallonen.

Man tänker och tänker. Rena rama meditationsrummet.

Tar några bär, smakar, luktar. Tar några fler. Och där borta växer det stora fina bär....



Tar en bakluckefika. Kaffe och hembakad segkaka. Bättre fikaställe får man leta efter. Vi njuter.

Mira slår en drill. Undrar vad vi gör. Lägger sig och vilar i skuggan.

Man kan göra mycket i meditationsrummet.


Vi samlar kraft och bär.
Lena

Av Lena - 12 augusti 2015 23:25



Ikväll trotsade jag en av mina rädslor. En rädsla som på ett frustrerande sätt begränsat mitt liv.

Jag tog på mig stövlarna och stegade ut på myren med min man.

Det kändes så himla bra!



Trots björnens utbredning och en allt större björnstam, som tar plats i våra skogar, tog jag och Stefan hinkarna med oss ut på myren ikväll.

Vi pratade, skrattade, visslade, sjöng och tjattrade så mycket som vi nog inte pratat med varandra under en hel vecka. Rens rama familjeterapin!



Förutom en skön naturupplevelse och en härlig känsla av lugn och ro, som bara infinner sig i skogen, så fick vi också med oss några liter hjortron hem ikväll.



Ikväll trotsade jag något som höll på att vinna över mig. Jag vann!

Hjortronsylt och en fin stund i skogen blev resultatet.

Tror om du vill!
Lena


Av Lena - 10 augusti 2015 08:46



Hösten är skön på sitt sätt. Hela naturen andas då mat, mat, mat.

Jag drivs ut i skogen av inre krafter jag trodde inte fanns. Letar bär och svampar bakom varje liten tuva och kulle. Får ett stort samlarbehov. Och njuter av skogsdoften!





Vår skogstomt i stugan föder hela trastfamiljer med frodiga blåbär. De äter, frossar i allt det goda och skiter sedan ner vår altan i alla de blå nyanser man kan tänka sig. Vi försöker hinna konkurrera med dem och plockar det vi förmår.

Mira vilar och funderar över vad vi gör. Är ni klar snart?



Hinken blev full innan vi åkte hem och vi delade på skörden med svärmor och svärfar som blev nöjda och glada.

Inte lätt att bli gammal och inte ha orken att drivas framåt för att leta bland tuvor och mossar.

Hur ska man stå ut den dagen? Jag som får nytt liv i naturen och helst då i skogen. Ny energi.






Mitt svamphus som jag fick i present flyttade ut i björkstubben.

Tre fina och goda skördar fick vi under våren och sommaren. Den sista överraskade oss då svamphuset bara stått ute och väntat på att få dyka ner i en stubbe. Plötsligt var det fullt av svampar igen.

Nu hoppas jag naturen bjuder till och tar tillvara mycel så vi får skörda fler gånger.

Undrar om det dyker upp små ostronskivlingar bakom pojkarnas kabysser nästa år?

Så gott!





Blommorna frodas och nu är de som starkast och vackrast. De gillar årstiden.

Plockar frön från dem för att spara över vintern och använda till våren igen.

Livscykeln går vidare.





Och äntligen hittade jag en honungsros!

Hittade den på fel hylla i blomsterträdgården och lyckan blev stor då jag nästan hade gett upp för att få tag på en sån i år.

Nu sitter den i backen och jag längtar redan till nästa sommar för att få känna den där doften jag hört så mycket om från svägerskan och från väninnan. Spännande!


Livet andas lugn. Blommor, bär, blad och ett stilla vatten att glida ut på. Doppa spöt i vattnet och kanske få en firre.

Ha en skön dag! Dagen är din.
Lena

Av Lena - 7 augusti 2015 07:46



Tar vara på en av sommarledighetens sista lugna morgonstunder.



Älskar att fika i sängen och i morse blev jag bjuden på kaffe innan Stefan åkte till jobbet. Ljuvligt!

Ligger och njuter av kaffet, lugnet och en mycket bra bok.

Laddar energi!




Mira laddar också energi. På sitt sätt.

Nu laddar vi batterierna! God morgon!
Lena

Av Lena - 6 augusti 2015 21:06



Ikväll är det fest! Jag firar! Med bubbelvatten!



Äntligen har det vänt!

Varmt ute och jag börjar pigga på mig! Det är värt att firas i varma sommarkvällen på altanen under vildvinsrankorna.




Efter att under fyra dagar i rad varit i behov av att uppsöka tandläkaren för att åtgärda tand och kontrollera svullnaden i kinden, så känns det skönt att slippa den färden idag.

Nu kan både tandläkaren och jag koppla av för risken att svullnaden ska sprida sig in i munnen eller mot halsen och täppa igen mina luftvägar är nu minimal. Burr....



Nej, betydligt angenämare är att krypa in här och njuta av ett glas bubbelvatten, trots liten Ipren och penicillinrablett.

Ikväll äre fest!
Lena


Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards