Lilla Hönshuset

Alla inlägg under juli 2011

Av Lena - 30 juli 2011 23:18

 

Idag har vi haft en härlig dag här hemma. Solen, växterna och allt var så härligt.


 

Familjen Höns och deras hus syns snart inte för all växtlighet. Tänk vad det frodas under varma soldagar. Hur kan det vara metervis med snö här under vintern?


 

Skönt att koppla av hemma på altanen. Alla tidningar ska läsas och alla mail besvaras.


 

Helt plötsligt har vi el, dator och rinnande varmt vatten ur duschen igen. Vi  njuter av det självklara!



I växthuset väntar tomaterna på att få fin färg och snart bli skördade.

   

Vi njuter av livet och sommaren. Snart är vardagen här.


En härlig dag härhemma!

Lena

Av Lena - 19 juli 2011 22:08

 

Utanför Gränna i Röttle by hittade vi denna gamla kvarn. Dagen till ära var den öppen, igång och malde mjöl som på medeltiden. Redan på 1200-talet fanns det kvarndrift här.


 

Jag köpte rågmjöl. Det blir gott surdegsbröd till kvällsfikat.



Näs slottsruin på Visingsö södra udde. Kan inte påstå att jag gillar höga höjder. Mycket skeptisk även till staket.



Vid Brahehus slottsruin på Visingsö tog vi en fikapaus.

 


Jag gillar piren i Jönköping! Härligt att sitta här och äta lunch. Antar att det är skoj här på kvällarna också.

Tänk om Sundsvalls kommun skulle planera lite bättre och använda vår kaj vid havet till något bättre, vettigare och roligare än tomter för stora kontorspalats......


 

Utanför Peters lägenhet blommar klätterrosorna. De luktar gott. Ända in.



Till slut var vi tvugna att ta med oss polishunden och fara hem från en mysig och trevlig minisemester hos sonen. Ser fram emot nästa gång vi får fara till Jönköping. 


Lena 

Av Lena - 16 juli 2011 18:29

 

Är i Jönköping och firar Peter 26 år. (Detta är dock en bild från stugan.)

Ut på vattnet ska vi morgon för att besöka gamla kungaborgar och andra sevärdheter på Visingsö, mitt i Vättern.


Hoppas på lika bra väder i morgon som idag!

Lena

Av Lena - 14 juli 2011 23:22

 

Man hinner inte mycket av väsentligheter under sommaren. Lite fiske.....



smaskig frukost på bryggan......



underbar solnedgång med goda vänner på flotten....

 


massor av grillning........ (hundar kan hjälpa till!)

 


ljuvliga hjortron i dikeskanten....



ett napp då och då....  


Ingen el och inget internet i stugan. En liten TV som går på batteri.....


Hoppas ni alla har en skön sommar!

Lantlollan Lena

Av Lena - 7 juli 2011 16:18

 

Fyra sommargodingar för lata dager på bryggan och sena kvällar i soffan. Undrar just vem jag ska börja med? Känns som att jag har en hel stor skatt att ösa ur.


Maria Ernestam har jag läst en bok av förut, "Alltid hos dig", som var mycket bra. Den här, "På andra sidan solen", är nog som en fortsättning på den tror jag.


Kristina Ohlsson har jag aldrig tidigare läst något av men blev tipsad om henne och då blir man ju så nyfiken. "Askungar" först och "Tusenskönor" därefter.


På bokhandeln pratade de sig varma om boken "En dag" och den ligger också 1:a på en lista där. Så då valde jag den också.


Vanligtvis brukar jag skicka efter böcker på nätet men eftersom jag fick ett presentkort av en liten elev så passade jag på att köpa 4 pocket och betala för 3. Blev billigt, bra och härligt att sovra bland.


Men vilken ska jag börja med? Det blir nog till att räkna "icke picke pö....


Ha det så gott i hängmattan!

Lena, med näsan i en bok.  

Av Lena - 6 juli 2011 12:20

 

Det sista av kvällssolen når vår utealtan med soldäcket.



Där sitter vår tupp och lapar i sig det sista av dagens värmande strålar.


 

Så skönt och fridfullt!


Sommaren är bäst!

Lena

Av Lena - 5 juli 2011 09:37

 

Tuppen Karlsson är numer en stolt far när han strosar runt hemma i vår trädgård. Hans galande, som hörs över hela byn, berättar om tre söta och alldeles förtjusande små kycklingar. De vackraste han sett!


En stolt far!


 

Hönan tant Berg, som förra sommaren räddades till livet tack vare hundens gamla ögonsalva, lockar och pockar på sina tre små dunbollar när det vankas mat. Här serveras kokt hackat ägg med lite korv. Delikat måltid för små höns!


Tant Berg lyckas, trots att hon numer är enögd, mycket bra med att ta hand om sina små. Hon har vant sig vid att bara kunna titta åt ett håll i taget men parerar detta genom att vrida på huvudet lite mer än vanligt och verkar inte lida av det.


Vilken tur att jag inte gav upp med ögonsalvan! Flera gånger om dagen droppade jag salva i ett infekterat hönsöga. Många trodde nog att jag var tokig...


Hönsmamman Lena

Av Lena - 1 juli 2011 21:58

 

Kroatien, I love you!

Vi lade alla måsten i hatten och tog av oss den. Ljuvliga dagar!


 

Underbar mat, trevliga människor, bra priser och fantastisk solnedgång i vacker miljö.



Spännande små gränder här i Primosten. Hit vill vi igen!


 

Lavendeln blommade och det luktade så gott! En kväll blev jag rejält allergisk av allt det goda. För mycket av det goda kan vara underbart....... brukar man säga.


 

Vinet smakade bara helt fantastiskt. Här är vi på en vingård.



Utsikten var hur härlig som helst. 

    

Vattnet var klart, varmt och inbjudande.


 

Vinerian! Här inne köpte vi 1 liter vin ur en stor tunna för ca 20 kronor. Sedan satt vi här ute på bänkarna och pratade med trevliga människor från Wien, Ungern och Graz i Österrike. Härliga människor!


 

Ett soft liv!


Kroatien, I love you!

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards