Lilla Hönshuset

Alla inlägg under mars 2011

Av Lena - 29 mars 2011 21:54

 


Störst och först!

Alltså vinnaren i vår pimpeltävling i helgen på Navarn som var Göran. Han fick både första fisken och största fisken! Stort grattis!


 

Egentligen var det väl inte så svårt kanske. Vi fick nämligen bara en fisk sammanlagt. Inte så stor fiskelycka med andra ord. Men vad gör väl det i detta glada gäng!! En mysig dag.


    

Själv satt jag och vispade, vispade och vispade grädden som vi åt till våfflorna vi gräddade där ute på isen. Mums!


Till och med en och annan korv slank ner, samt chokladpunch förstås.


Undrar vem som vinner nästa år.

Lena

Av Lena - 23 mars 2011 22:14

 

En datanörd till hund!

Man brukar säga att man blir som dom man är med! Vår hund älskar att delta i surfandet på nätet.

  

  

Jag undrar hur det kan komma sig att till och med hundar kan glömma tid och rum framför dataskärmen. Huvaligen! 


Lena

Av Lena - 22 mars 2011 21:41

 
Var är alla symaskiner i Huskvarna?

Tänker med fröjd och glädje på min gamla gröna trotjänare som jag tyvärr sålde för att införskaffa en nyare och modernare variant. Den varianten är det dessvärre fel på nu och den kan man bara sy på när man är ensam i huset för den låter alldeles förfärligt. Dessutom låter även jag allldeles förfärligt då, eftersom man måste ha "långsam-knappen" utdragen och därmed massor av tålamod när man syr, det är ingen förmåga som jag har. Alltså låter även jag alldeles hopplöst förfärligt, för känsliga öron.


    

På Huskvarna mekaniska museum lyckades vi hitta både det ena och det andra. Här var det gamla motorcyklar som fick herrarna att uttrycka både Ohhhhh och Åhhhhh! Själv höll jag inne med dessa kraftuttryck tills jag hittade till symaskinsavdelningen och utställningen över gamla kök där nostalgin från 50- och 60-talet sprang ikapp mig. Man kände sig plötsligt som hemma igen och många saker var precis som hemma när man var liten.


Tänk ändå vad de i Huskarna fabriker ändrat sin produktion efter de skiftande behov vi haft och fortfarande har i Sverige. Allt från bössor när krigslystna kungar var ute och rände runt i världen till folkhemmets behov av maskiner i köket, cyklar, mopeder, motorcyklar och dessutom motorsågar och gräsklippare. Snacka om att vara flexibel och låta marknaden styra.


Själv blev jag trots allt inte så imponerad av de nya symaskinerna. Alldeles för mycket datastyrda för min smak. Men de där självgående gräsklipparna..... Det vore inte så dumt med en sån till sommaren!


Ha det så gott ute i blåsvädret! Här har vi storm.

Lena

Av Lena - 21 mars 2011 20:02

 

Sothöna ute på promenad i Jönköping. En egendomlig fågel med ett utseende som gör att den ser ut att ha tappat något. Stjärten kanske......


Idag har det tinat hela dagen och även ikväll droppar det för fullt från taken. Efter en kvällspromenad kom vi in med en mycket smutsig hund. Men vad gör väl det? Vårdagsjämning idag och vi njuter av porlandet.


Lena


Av Lena - 20 mars 2011 21:06

 

Vårsolen flödade idag. Tvätten fladdrade i vinden och äntligen var solen så varm så allt torkade och luktade så gott.


 

Otroligt mycket snö fortfarande och under all snö ligger en solaltan. Hur ska man någonsin hitta igen den? Hallå! Kom fram! Solen kämpade tappert idag.


 


Plockade fram en spade och började röra om i drivorna för att hjälpa våren på vägen. Det droppade från taket och fåglarna truddiluttade. Längtar efter min trädgård. Att gräva i jorden......


 


Premiär för grillen. Det luktade så gott och smakade så underbart gott med nygrillat.


Underbara vårsol!

Lena

Av Lena - 16 mars 2011 20:44

  


Vi åkte till Peter i Jönköping och hälsade på. Mira upptäckte tidigt på dagen, när vi packade, att detta var ingen vanlig dag. För säkerhets skull tog hon tidigt plats i resväskan. Här gäller det att hänga på! (Ursäkta suddig bild)


 

Vilken härlig sommarstad Jönköping måste vara! Vi stog ute på piren och drömde oss in i sommarens kvällar. Just här. Mmmmmm


 

Just här skulle man trivas alldeles utmärkt och bra. Lite ruggigt trots allt idag. Men Peter har det bra här och trivs. Viktigast av allt! Vi gillar Jönköping.


 

En strand med småhus som heter duga. Undrar just hur det ser ut här sommartid.... Vill se och uppleva!


En lite gråruggig helg ute men sol inne.....  Väl hemma i snö igen, så var Mira ren och fin igen när vi kom in efter en promenad. Inte grusig och smutsig... Tänka sig.


Jönköping, vi gillar dig!

Lena

Av Lena - 10 mars 2011 09:27

Gumman Tö, vår vän.

Vi längtar efter grilltider och i helgen började vi hjälpa våren på väg genom att skotta fram grillen i stugan. En hel del snö men när det väl börjar tina så brukar det gå undan med fart. Nästa gång vi kommer hit har det nog torkat upp just här vid grillen och vi får njuta av årets första grillade.


 

Det blåste hårt på sjön. Vi knäppte upp jackorna och använde dem som segel. Skidorna gjorde sitt till och vi flög fram över isen. Vilken fart vi fick! Det värsta var när vi skulle hemåt igen. Men det var bara att bita ihop. Blåsten gör sitt till också och tar hårt på såväl kinden som snön.


 

Inte alla är lika förtjusta i vårens bestyr. Mira såg ut som en teddybjörn och nu var det verkligen dags att ta itu med att trimma hennes päls, så hon ser ut som den dvärhscnauzer hon är. Håhåjaja! Stackars mig tycks Mira utstråla.


Det är så enkelt att hålla till ute på altanen där det är lä och solen värmer när stora delar av pälsen ska bort. Den får i sin tur småfåglarna till sina bon och till sommaren kläcks små fågelungar som luktar Mira kanske.


Gumman Tö, sopa nu bort vår snö.

Lena

Av Lena - 8 mars 2011 21:55

 

Fy farao, vilket gympapass!


Hårt tempo så det svartnade för ögonen och svetten lackade. Det sved i ögonen och det kändes att det var ett bra tag sedan sist jag snörade på mig gympaskorna. Men nu var jag där och jag tog i! Tvi vale vad jag tog i!


Men sen.........


  


..........men sen kom belöningen!


Frestelsernas frestelse,

syndernas synd,

men traditionernas tradition.


Det är ju fettisdag, semlornas egen dag idag! Det måste ju firas!


Mums fillibabba!

Lena

ps. säg inget till Anneli

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards