Lilla Hönshuset

Alla inlägg under april 2010

Av Lena - 13 april 2010 23:35

 

Livet består av en rad olika och underbara passioner! Vilka diamanter i vardag likväl som i fest!


Längtar efter att ta del av några av dem just nu men det passar sig inte riktigt att vräka i sig eller vräka sig i alla dessa just nu. Men drömma om dem och längta till dem, det kan man.


Choklad, nylackade naglar, silver och krås och kanske en skvätt vin eller varför inte en liten lilling.......


Nej, timmen är tyvärr sen men en stund med drömmar i min bok blir det nog tid och ork över till.


"Lev många liv - läs många böcker"

Lena

Av Lena - 12 april 2010 23:32

Nu är det Jobb, jobb, JOBB, JoBb, JObb....

Skriftliga-omdömen-och-matrisertider.

Mycket jobb men faktiskt också väldigt intressant jobb!   



Godnatt!

Lena


Av Lena - 11 april 2010 22:59

 

Äntligen! Idag fick jag min första firre på pimpelspö och den måste vara värd sin vikt i guld fast den var så liten.


Maggottburk efter maggottburk har vi köpt och jösses vilken liten utdelning vi haft, eller snarare ingen alls för min del.


Men idag! Idag fick jag min belöning. En liten rackarns abborre. Både Mira och jag jublade i högan sky innan jag varsamt släppte tillbaka den i hålet igen. Den behöver växa på sig lite tills nästa gång vi träffas igen.


Jag gjorde precis som Johnny Näsberg lärt mig. "Låt den ligga vid botten och rör bara lite, sedan ryck upp 1-2 dm, ner igen ...." Tack Johnny!


Herregud, vad glad jag blev för denna lilla. Jag kan!

Lena

Av Lena - 10 april 2010 01:00

Kvällen blev till natt igen och jag insåg att min hund Mira behövde en promenad innan vi gick till sängs.


 

Det har regnat hela dagen idag och hon stog tidigare på vår trapp och övervägde om det ens var lönt att gå ut. Nej, hon valde att knipa lite till, vände om och gick in igen....


Men nu var det dags! På med storstövlarna och ut i det svarta och fria. I de flesta hus var det mörkt men hos några lyste det en liten lampa i fönstret. Det var alldeles mörkt och tyst i vårt lilla bycentrum och kanske var det bara ljusen av grannarnas barns nattbelysning som syntes. Alldeles tyst... Det enda som hördes var porlandet från alla stuprör som samlade ihop dagens vattenskörd i brunnar av alla de slag. Drip, drop...


Trodde jag! Efter en stund stog Mira som förstenad och svansen gick som en propeller! En liten mus! Mira kände sig som en oerhört duktig hund men blev rätt fort snopen när lilla musen smet iväg mellan hennes ben utan att hon såg vart den tog vägen. En dvärgschnauzer som tappar en råtta, det är nästan mer än vad man står ut med som utpräglad råtthund.... Puh! Jag släppte andan!


Nu hörde vi tydligt hur Mickies kattuggla hoade nerifrån Ånäsparken. Hmmmm. Han hade tydligen tagit sig en svängom, för där brukar han inte vara trots sitt stora revir. Vanligtvis är det ett ställe där man kan ta sig en svängom till en lovligt bra orkester men ännu en tyst idyll innan sommarens utedanser har startat upp. Kanske Miras lilla mus hade smitit just dit....


Ja inte vet jag. Men en skön nattpromenad blev det. Utan regn. Men i stilla lantlig frid.


Godnatt där ute!

Lena

Av Lena - 9 april 2010 18:56

 

När jag lägger mig till ro

liksom fågeln i sitt bo.

Låt en ängel mig bevara

från allt ont

och från all fara.


Må himlens alla änglar ta emot Nina idag med vidöppna famnar, skydda henne från allt ont och all fara och ge henne all den kärlek som hon förtjänar och som hon borde ha fått här på jorden innan hon tvingades lämna oss.


Nina var bara 18 år och kämpade tappert mot sin ovanliga cancer i hjärtat. Idag begravdes hon i Selångers kyrka.


Sov gott Lilla Nina!

Lena

Av Lena - 8 april 2010 23:04

 

Min lilla gubbe i solen, det blir en solskensgubbe.


Idag kändes våren i luften för första gången på riktigt. Det luktade vår och både hunden och jag blev lite prilliga på påsklovspromenaden. Fortfarande är det mycket och massor av snö kvar men regnet vräker ner och tar med sig snön på samma gång. Inget ont som inte har något gott med sig.


Solen kämpar för att ta sig genom de tunga molnen men tyvärr går den ur striden som förlorare. I morgon kanske.....


Jag längtar efter solen!

Lena



Av Lena - 7 april 2010 10:27

  

Till vår stora lycka upptäckte vi en kväll ljudet av en uggla. Nära, mycket nära. Genast började våra förhoppningar rusa runt i kroppen för kanske, ja kanske den skulle tycka att vår uggleholk skulle bli ett bra ställe för små uggleungar att växa upp i.


Men! Efter två mörka kvällar med ugglehoande, som vi satt och njöt av i mörkret på vår altan, vaknade vi en morgon av att herr Hackspett istället höll på att renovera boningen efter sina behov och sin smak, framför allt sin smak.  Vi körde varsamt bort honom och berättade snällt att det förmodligen redan var uthyrt. Han var dock väldigt svårövertalad och återkom med jämna mellanrum.



När vi dessutom fram på förmiddagen fick besök av en mink alldeles utanför hönsens sommarbungalow insåg vi, att djuren de gör som de vill.


Ugglan hördes långt borta den kvällen, minken kom tillbaka och den envise hackspetten har förmodligen byggt om hela holken vid det här laget. Det återstår att se vad hantverkaren gjort när vi kommer till stugan igen.


En uggla och en hackspett är trevliga hyresgäster tycker vi men minken.... Tuppen Karlsson gillar den inte alls. En mink biter huvudet av alla höns skoningslöst och fort. Så hönsen blir nog utan semester i år och får stanna hemma. Ingen sommarbungalow i år.


För vilda djur, de gör som de vill.


Lena

Av Lena - 6 april 2010 16:05

        


Solen, den gassade över Navarns is på påskdagen. Hurra! Till och med abborrarna fick glädjefnatt och slog kullerbyttor där nere i vattnet, extra långt från våra krokar.

   

Vi jäste som pösmunkar och hoppades att det aldrig skulle ta slut. Ljuvligt!   


 

Inte gör det ett smack att maggotten kostar mycket mer än vad det smakar, det som vi eventuellt lyckas få upp på kroken. Alltså ingenting............ oftast.................... i ärlighetens namn.


För vi njuter av solen, vänner, varandra, hunden, lugnet, kaffet, korven, renköttet, goda mackor (om man nu kommer ihåg att ta med sig dem),  Det är alldeles underbart.


Hmmmmmmmm........

För mycket av det goda kan vara alldeles underbart!

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards