Talkamrater och silversmide? Hur hänger det ihop månntro?
- Hur många ringar har du egentligen fröken?
Små elever tittar med stora ögon och räknar andaktsfullt 1, 2, 3, 4.... 9!
Helt plötsligt pratar vi matematik. Hur många kan jag ha på en hand? Hur många har jag på vänster hand om det finns 3 på den högra? Om jag flyttar över 2 från den vänstra, vad händer då? Kan jag ha lika många på vardera hand? Är 9 ett jämt eller udda tal?
Idag fick jag en ny brännare för att löda silver. Den förra råkade jag doppa i vatten. Klantigt! Men det slutade bra, för nu har jag en mycket bättre och effektivare gasbrännare. En med riktigt klös i!
Så nu blir det fler ringar! Och mer matematik för små elever som håller på att lära sig talkamrater upp till 10.
Hur kan jag dela upp talet 10, eller hur kan jag fördela 10 stycken ringar?
Ja, det är inte så lätt för de som just börjat tänka matematik med siffror och ringar.
Fröken Lena
skogsnuvan
10 september 2013 08:27
Å inte visste jag att du kunde smida i silver. Så intressant och fint. Det vore nog något jag skulle kunna tänka mig göra men det är bara en hake och det är att jag är totalt ointresserad av smycken. Barnen kan lära sig räkna på olika sätt men ditt sätt är nog roligast och något som man minns när man blir stor.
http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Cornelia
10 september 2013 19:24
Åh, där kom en liten skolhistoria, som jag efterlyste häromdagen. Tack! Det roar mej mycket. Och alldeles särskilt matte gillar jag mycket, så här prickade du så rätt, så rätt för att förnöja just mej. Men jag är säker på att många andra är lika förtjusta i dina betraktelser från skolans värld.
Ha en fortsatt skön vecka!
http://www.raggsockababbel.blogspot.com
Hillevi
16 september 2013 15:20
Två händer och en massa ringar - det är ju lysande! Läste just kommentarer kring en krönika av Malin Wollin som inte visste hur hon skulle förklara hur man delar upp 25 i lika stora delar. Krönikan handlade om läxor, så det var inte det… utan det var en (av några) som tyckte att man skulle : "Vad gäller matteläxan plocka fram 25tandpetare/pappersbitar/annat som dottern kan dela upp i 5 högar.. Lätt som en plätt"…….. öh, säger jag som inte vet hur det stackars barnet därmed skulle förstå att det skulle vara just fem högar. Visst kan man prova sig fram men det blir allt lite svårare när man kommer upp siffermässigt. Fortfarande vill man ju gärna förstå. Upp till tio, två händer och en massa ringar - vet inte hur man kan grundlägga tänket på ett bättre sätt! Jag är avundsjuk på din förmåga!
Hillevi
16 september 2013 16:08
Talkamrater och silverringar - kan det bli bättre! Två händer och en massa ringar. Åh, jag hade en sådan lärare när jag var barn - var finns de nu?