Lilla Hönshuset

Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Vi tappar andan

Av Lena - 15 maj 2012 22:17


Fyra små söta ägg fick oss att tappa andan när vi skulle sätta upp fladdermusholkar på ett, som vi tyckte, bra ställe. Koltrasten hade också fattat tycke för precis det här stället och planerat för en ny liten familj just där. 


Jag behöver väl inte säga att vi försiktigt smög oss därifrån med holkarna under armen, för att hitta ett annat nästan lika bra holkställe....






 


Niklas har konstruerat och byggt fyra sommarparadis för fladdermöss där vi hoppas att de ska trivas riktigt bra i sommar. En fladdermus äter en skottkärra full med mygg under en sommar! Mygg är jag redigt less på men fladdermöss är riktigt trevliga och de har fina matvanor måste jag säga.


När vi tar ett nattadopp under sena sommarkvällar brukar ett fladdermuspar tyst sväva ovanför vattenytan och göra oss sällskap.


Jag tappar andan!

Lena

 
 
Cornelia

Cornelia

15 maj 2012 22:32

Men, vad säger du?! Det har jag aldrig tänkt på, att fladdermöss äter mygg. Ska genast införskaffa ett par holkar och sätta upp i Mellansjö, där vi plågas rätt bra av såna där små flygfän på sommaren.

Toppentips!

http://raggsockababbel.blogspot.se

Lena

15 maj 2012 22:40

Visst är det bra! Snickra på och ni får färre eländiga myggor.

 
Malin

Malin

18 maj 2012 00:11

Förstår att du tappade andan! :-) Ni hade verkligen sinne för var man ska "sätta bo"!!! *ler*

Över till fladdermöss då - jag tycker såå mycket om dessa små bevingade typer, och från förra sommaren har jag ett fint/roligt minne (men tyvärr inga foton) då en tysk familj kom hit för att inhandla grönsaker (de kom regelbundet), när döttrarna i familjen en dag plötsligt upptäckte en förirrad fladdermus på vår husgrund.

Jag stegade dit och mamman blev eld och lågor - och till min stora glädje blev hon faktiskt GLAD över "fyndet", så vi stod och lät oss bli fotograferade (av hennes döttrar som hade deras kamera i högsta hugg) med den lille flygaren, innan jag satte den i säkerhet i vår vedbod.

Visst, de skitar ju ner en del men de gör nytta också! Jag gillar dessa små gynnare! :-D

Kram /Malin

http://cejasmatte.bloggplatsen.se

 
Oldmolly

Oldmolly

22 maj 2012 00:18

Fladdermus är treliga djur. Ett extra plus att de tar myggor. Jag har guldfiskar att hålla efter mygglarvarna i dammen. Effektiva djur de också.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Lena

22 maj 2012 21:35

Det kanske jag skulle prova i min damm också. Låter bra.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

22 maj 2012 13:58

Jag tappade nästan andan men av annan anledning. Du och jag som bor så pass närma varandra och så möts vi i Simrishamn och jag som aldrig varit där förut. Synd att jag inte kände igen dig men jag har så dåligt öga för folk. Synd för det hade varit kul att träffa dig. Fladdermöss gillar jag bara dom inte trasslar in sig i håret på en. Det har jag varit ute för och du kan tänka dig hur det blev. Nu har det växt ut i alla fall

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Lena

22 maj 2012 21:36

Ja synd att jag inte kom på direkt vem det bekanta ansiktet tillhör. Jag kom på det när vi satt och fikade och utbrast "Nu vet jag vem det var!"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 11 maj 2018 08:32

Frukost i det fria som var tänkt till Prästtjärn men då vägen är avstängd styrde vi kosan upp mot flygfältet. Vid Värptjärn hittade vi denna brygga som vi lånade för vårt frukostbord. Så mysigt att Niklas, Niklas och Olivia hängde med trots t...

Av Lena - 23 december 2017 08:15

Jag tror det kommer att bli en rolig och fröjdefull jul i år igen. Med hjälp av vårt lilla busfrö Siri kommer det inte bli en enda lugn minut. Den busigaste av busiga! 12 veckor söt dvärgschnauzervalp som bara vill busa! Skor och st...

Av Lena - 2 oktober 2017 00:03

Länge sen. En evighet känns det som. Värst är att vi saknar vår lilla Mira så mycket! Vår lilla prinsessa av Kovland och chef för nedre Norrland. Den 13 juni lämnade hon oss för att bli den finaste prinsessan i hundhimlen. Vi är så...

Av Lena - 22 februari 2017 23:06

Vad är väl Lilla hönshuset utan höns? Fantastiskt rolig tid tyckte både Mira och vi andra i familjen med vår lilla hönsflock i trädgården. Men allt har sin tid och plötsligt kände vi att vår tid och ork inte riktigt räckte till. Så höns...

Mod

Av Lena - 1 februari 2017 22:43

Eva har opererats idag. Fått en ny hjärtklaff. Eva är Niklas flickvän. Hon är så liten och späd men ändå så rejält modig och stort tapper! Har inte kunnat tänka på annat än henne idag. Vilken modig tjej! Svärmor Lena ...

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards