Lilla Hönshuset

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2015

Blommor, bär och blader

Av Lena - 10 augusti 2015 08:46



Hösten är skön på sitt sätt. Hela naturen andas då mat, mat, mat.

Jag drivs ut i skogen av inre krafter jag trodde inte fanns. Letar bär och svampar bakom varje liten tuva och kulle. Får ett stort samlarbehov. Och njuter av skogsdoften!





Vår skogstomt i stugan föder hela trastfamiljer med frodiga blåbär. De äter, frossar i allt det goda och skiter sedan ner vår altan i alla de blå nyanser man kan tänka sig. Vi försöker hinna konkurrera med dem och plockar det vi förmår.

Mira vilar och funderar över vad vi gör. Är ni klar snart?



Hinken blev full innan vi åkte hem och vi delade på skörden med svärmor och svärfar som blev nöjda och glada.

Inte lätt att bli gammal och inte ha orken att drivas framåt för att leta bland tuvor och mossar.

Hur ska man stå ut den dagen? Jag som får nytt liv i naturen och helst då i skogen. Ny energi.






Mitt svamphus som jag fick i present flyttade ut i björkstubben.

Tre fina och goda skördar fick vi under våren och sommaren. Den sista överraskade oss då svamphuset bara stått ute och väntat på att få dyka ner i en stubbe. Plötsligt var det fullt av svampar igen.

Nu hoppas jag naturen bjuder till och tar tillvara mycel så vi får skörda fler gånger.

Undrar om det dyker upp små ostronskivlingar bakom pojkarnas kabysser nästa år?

Så gott!





Blommorna frodas och nu är de som starkast och vackrast. De gillar årstiden.

Plockar frön från dem för att spara över vintern och använda till våren igen.

Livscykeln går vidare.





Och äntligen hittade jag en honungsros!

Hittade den på fel hylla i blomsterträdgården och lyckan blev stor då jag nästan hade gett upp för att få tag på en sån i år.

Nu sitter den i backen och jag längtar redan till nästa sommar för att få känna den där doften jag hört så mycket om från svägerskan och från väninnan. Spännande!


Livet andas lugn. Blommor, bär, blad och ett stilla vatten att glida ut på. Doppa spöt i vattnet och kanske få en firre.

Ha en skön dag! Dagen är din.
Lena

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

10 augusti 2015 23:24

Skördetid augustitid lugn och goda dofter. Allt frodas som mest för att ta vara på den sista sommartiden innan allt vissnar och är borta. Jag har plockat hjortron och karljohansvamp men blåbären får vara ett tag till så jag kan ta dom med plockare.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Lena

11 augusti 2015 07:00

Visst är det härligt!

 
Cornelia

Cornelia

24 augusti 2015 06:49

Jag vill också vara där, i skogen. Helst tillsammans med min fyrbenta. Det ger verkligen ny energi och kan man plocka lite mat med sej hem också, så är lyckan fullkomlig!

http://raggsockababbel.blogspot.se

Lena

24 augusti 2015 22:22

Så är det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 11 maj 2018 08:32

Frukost i det fria som var tänkt till Prästtjärn men då vägen är avstängd styrde vi kosan upp mot flygfältet. Vid Värptjärn hittade vi denna brygga som vi lånade för vårt frukostbord. Så mysigt att Niklas, Niklas och Olivia hängde med trots t...

Av Lena - 23 december 2017 08:15

Jag tror det kommer att bli en rolig och fröjdefull jul i år igen. Med hjälp av vårt lilla busfrö Siri kommer det inte bli en enda lugn minut. Den busigaste av busiga! 12 veckor söt dvärgschnauzervalp som bara vill busa! Skor och st...

Av Lena - 2 oktober 2017 00:03

Länge sen. En evighet känns det som. Värst är att vi saknar vår lilla Mira så mycket! Vår lilla prinsessa av Kovland och chef för nedre Norrland. Den 13 juni lämnade hon oss för att bli den finaste prinsessan i hundhimlen. Vi är så...

Av Lena - 22 februari 2017 23:06

Vad är väl Lilla hönshuset utan höns? Fantastiskt rolig tid tyckte både Mira och vi andra i familjen med vår lilla hönsflock i trädgården. Men allt har sin tid och plötsligt kände vi att vår tid och ork inte riktigt räckte till. Så höns...

Mod

Av Lena - 1 februari 2017 22:43

Eva har opererats idag. Fått en ny hjärtklaff. Eva är Niklas flickvän. Hon är så liten och späd men ändå så rejält modig och stort tapper! Har inte kunnat tänka på annat än henne idag. Vilken modig tjej! Svärmor Lena ...

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards