Lilla Hönshuset

Alla inlägg under december 2012

Av Lena - 16 december 2012 19:32

 


Kung Vinter har spelar oss ett spratt. Varför har han så bråttom att vräka ner all snö just nu? Och just här? Jag har ju så mycket annat som jag vill lägga min tid på just nu. Snöovädret härjade alldeles vilt och ett vitt, vackert snötäcke lade sig över hela vår by. Kung Vinter skapade i alla fall ett vackert landskap.



 



Det blåste, drev och ven och när vi vaknade på morgonen såg vi inte ens ut genom fönstren.  Det såg ut som hela familjen Vinter tillsammans hade andats djupt, pustat ut och lämnat sin andedräkt kvar på vårt hus.


 


Vädret vände och plötsligt var det varmgrader och snön var blytung. Plogbilen hade gjort sitt arbete under natten och lämnat en hög, tung vall kvar att sätta spaden i. En meter hög snö bakom bilen kändes oövervinnerlig även om min svärfar kom för att hjälpa till. Han ringde sin bror med traktor som snabbt kom och hjälpte oss med kanteländet.



 


Äntligen kunde vi hämta tidningen! Nu kära kung Vinter räcker det med dina skojsigheter och all din snö tills sönerna kommer hem! Då är du välkommen igen. För vinter vill vi ju ha.


Lena 

Av Lena - 3 december 2012 21:38

 


Attans vad kallt! 22 minusgrader. Burr!


Mira småspringer och hoppar på tre ben, kissar nästan i farten. Bråttom, bråttom att fort komma in igen. I Lilla hönshuset sprider elementet skön värme till familjen höns. Där går det ingen nöd på herrskapet.


På med yllestrumpor, yllevantar, ylletröja och  dra ner yllemössan över öronen.

Lena



Av Lena - 2 december 2012 19:42

 


Så kom den då till sist. Vintern! På lördagmorgon vaknade jag till två timmars friluftsliv, styrketräning, snöskottning eller kalla det vad du vill... Härlig vit, fin och lätt snö täckte hela vår lilla by. Så fint! Så frisk luft att få andas! Ljuvligt!


 


Mira skuttade runt och trodde hon var valp igen, trots sina 11 år. Härligt att stoppa nosen i ren, vit och fräsch snö. Alla hundars brevlådor i form av gul färg syntes på lång väg och det var bara för en liten hund att dra in allt i nosen.  





Adventskalendern till alla mina elever är nu färdig. En söndagsaktivitet utöver det vanliga. En liten tomtekluring, ett litet pyssel, en julsaga kanske... Ja, små överraskningar till alla mina små mentorsbarn varje dag fram till jullovet.  Jag gillar det här!

 

Ha en skön vintervit vecka! 18 grader kallt därute nu.

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards