Lilla Hönshuset

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Högbondens fyr

Av Lena - 27 juni 2010 21:31

 

Högbondens fyr!

Här på Högbondens fyr i Höga kusten levde tre fyrvaktarfamiljer, 9 barn och en lärare för en herrans massa år sedan.


Lärarinnan bodde längst upp och jag kan lova att hon hade förmodligen den bästa utsikt på jobbet man kan tänka sig.


 

Hit kom jag och mina kära storasystrar för att bo och ströva runt på alla stigar. Vi kände oss som små fria bergsgetter på upptäcktsfärd!


 


Jag kan lova att ön bjöd på utmaningar även för oss med relativt friska ben. Värre var det med den 85-årige mannen från USA, som vi i ett svagt ögonblick lovat att vi skulle hjälpa ner till båten nästa dag (Han gick fot om fot på platta marken kan man säga). Jag hade mardrömmar om detta på natten och gruvade mig. Hade funderingar på att starta färden ner 2 timmar före avresa. Tack och lov fick han slutligen annan hjälp av vandarhemmets manlige värd. Puh!


 

Naturen i Höga kusten har präglats av vår senaste istid och har också den största landhöjningen. Här är vi nedanför fyren och traskar på ett klapperstensfält.


 

Utsikten var fantastisk! Min syster Karin var också fantastiskt modig och tittade ut över kanten....


 

Ett och annat glas vin slank ner. Mina älsklingssystrar Karin och Anita njuter av kvällssolen och vinet.


 


Vilken tur vi hade med vädret!


 


Vilken tur att jag har er!


Kram från

Lillasyster Lena

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

28 juni 2010 21:15

Vilken underbar utflykt! Kan förstå att ni njöt i fulla drag av både miljön och vädret.
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

29 juni 2010 11:40

Åh vad härliga bilder! Blir riktigt inspirerad att åka dit jag också, fast det får bli senare i sommar. Jag har fullt upp i 3 veckor till s.a.s

Trevlig sommar!
Karin

http://www.simplesite.com/walles

 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 juni 2010 13:18

Dit tänkte vi åka ijol men det blev Ulvön istället och naturligtvis regnade det. Kanske vi ska prova att åka dit iår istället. Ser ju mysigt ut.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 11 maj 2018 08:32

Frukost i det fria som var tänkt till Prästtjärn men då vägen är avstängd styrde vi kosan upp mot flygfältet. Vid Värptjärn hittade vi denna brygga som vi lånade för vårt frukostbord. Så mysigt att Niklas, Niklas och Olivia hängde med trots t...

Av Lena - 23 december 2017 08:15

Jag tror det kommer att bli en rolig och fröjdefull jul i år igen. Med hjälp av vårt lilla busfrö Siri kommer det inte bli en enda lugn minut. Den busigaste av busiga! 12 veckor söt dvärgschnauzervalp som bara vill busa! Skor och st...

Av Lena - 2 oktober 2017 00:03

Länge sen. En evighet känns det som. Värst är att vi saknar vår lilla Mira så mycket! Vår lilla prinsessa av Kovland och chef för nedre Norrland. Den 13 juni lämnade hon oss för att bli den finaste prinsessan i hundhimlen. Vi är så...

Av Lena - 22 februari 2017 23:06

Vad är väl Lilla hönshuset utan höns? Fantastiskt rolig tid tyckte både Mira och vi andra i familjen med vår lilla hönsflock i trädgården. Men allt har sin tid och plötsligt kände vi att vår tid och ork inte riktigt räckte till. Så höns...

Mod

Av Lena - 1 februari 2017 22:43

Eva har opererats idag. Fått en ny hjärtklaff. Eva är Niklas flickvän. Hon är så liten och späd men ändå så rejält modig och stort tapper! Har inte kunnat tänka på annat än henne idag. Vilken modig tjej! Svärmor Lena ...

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards