Lilla Hönshuset

Alla inlägg den 24 april 2013

Av Lena - 24 april 2013 21:53

   


Mer sågverk ikväll då jag var på författarbesök hos vår Bokiahandlare i stan. Det var Vibeke Olsson som var där och pratade om sin fjärde bok som handlar om Bricken som nu var i 30-års åldern under sågverksepoken här i Sundsvall i slutet av 1800-talet och början på 1900.  


Bricken har jag följt sedan hon i "Sågverksungen" kom till Svartvik som en liten tjej tills nu när hon väntar sitt sjunde barn.


Spännande med historia kombinerad med påhittad verklighet. Speciellt roligt då jag vet att farfars pappa och hans bröder vandrade från Värmland hit till Sundsvall under sågverkstiden för att få arbete. De försörjde sig som skomakare på vägen hit. En bra bit att gå!


Minns fortfarande hur det luktade i farfars lilla skomakeri i brukstugan. Här hemma har jag skodon och verktyg kvar efter hans arbeten. Kanske han ärvt dem efter sin pappa.


En intressant och lyckad författarkväll. Dock bidrar plaststolarna på Bokia inte bara till tankar kring sågverk. På slutet handlar de mest om bakvärk. 


Sov gott därute önskar Lena, med en ny bok i näven. "Amerikauret".

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards