Lilla Hönshuset

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Djurens jul

Av Lena - 29 december 2011 19:40

 


Strax innan jul var jag på en utflykt med mina små ettor till skogen där vi träffade Vättefar och Gårdstomtemor. Så mysigt! Vi fick lyssna till trevliga berättelser runt elden om bland annat hur räven Roffe, som var Vättefars bästa vän, fick sätta livet till när han var alltför intresserad av den listige jägarens korv. Roffe var nu istället en varm mössa åt Vättefar och de umgicks fortfarande varje dag, fast på ett annat sätt och vis kan man säga.


Barnen och jag fick också lära oss hitta djurspår genom att använda alla våra sinnen. Härligt! Vi fick också veta att getingen är skogens farligaste djur. Det ni! Inte ormen alltså???? Hur kan det komma sig?


Slutligen klädde vi också den fagraste granen åt skogens alla djur för att de skulle få en riktigt trevlig jul med go´saker som de gillar ex korv, äpplen, bröd osv.


På nyår far vi till stugan för att göra nyårshelgen bra för både oss och vår skotträdda lilla hund. Det är inte bara kl 24.00 som det exploderar och tjuter, utan flera timmar före och flera timmar efter känns det som att man var mitt i en krigszon.


Roligt, förstår jag absolut, för barn och ungdomar men rysligt läskigt för en hund som inte vet vad det handlar om. Hon blir helt okontaktbar, hjärtat slår enormt, ögonen bara stirrar, hon gömmer sig under allt hon kan och flåsar så tungan hänger långt utanför munnen. Man kan inte ens muta henne med godis och då är det illa...


Jag hoppas att ingen rädd hund, eller annat skrämt djur, ska behöva sitta ensam och uppleva denna rädsla själv under nyårshelgen!!!!


Jag hoppas dock ni alla får ett gott slut på detta år och att nästa år blir lika bra eller ännu bättre år för er alla! Speciellt för några som jag vet har haft ett tufft år 2011.


Gott slut och gott nytt år, 2012!

Lena


ps. Hoppas också att djurens jul ska bli ett djurens nyår utan skrämmande raketer och smällare. Ta det lugnt!

 
 
Oldmolly

Oldmolly

30 december 2011 09:45

Ett elände det där med smällare. Stackars alla djuren ute i naturen, som inte kan komma undan.
Kan faktisk skryta med att jag aldrig någonsin har köpt fyrverkeri. Fast jag brukar ju titta ändå ;-)

http://oldmolly.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

30 december 2011 19:14

Jag hade gärna varit med där i skogen och lyssnat på berättelserna. Vilken härlig upplevevelse för barnen.
Mitt ena barnbarn är väldigt skotträdd så att han mår dåligt av det.
Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år och go kram till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

margareta wårenius

30 december 2011 19:44

så kloka ni är som dra till ödemarken med voven. Ett elände för alla djur som är skotträdda. Själv köper jag aldrig sånt, har aldrig köpt någonsin. Har varit hunägare i alla år. Men nu är jag för gammal för hund! Men jag lider med alla djur!

 
Ingen bild

margareta wårenius

30 december 2011 19:47

Så kloka ni är som dra till ödemarken med voven!

 
Ingen bild

margareta wårenius

30 december 2011 19:51

Ett elände med alla smällare. Så kloka ni är som drar till skogs med voven.
Gott Nytt År

 
Ingen bild

margareta wårenius

2 januari 2012 17:28

Ett Gott Nytt 2012 önskar jag dej.

Har försökt många gånger med kommentar till dej - men de funkar inte!

margareta

Lena

2 januari 2012 18:39

Hej Margareta! Vad kul att du tittar in här! Jag måste godkänna kommentarerna innan de kommer in här. Nu har jag ju varit i ödemarken utan el, så min dator har stått hemma oanvänd. Så spännande att komma hem och kika vilka som varit och hälsat på i Lilla hönshuset. Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 11 maj 2018 08:32

Frukost i det fria som var tänkt till Prästtjärn men då vägen är avstängd styrde vi kosan upp mot flygfältet. Vid Värptjärn hittade vi denna brygga som vi lånade för vårt frukostbord. Så mysigt att Niklas, Niklas och Olivia hängde med trots t...

Av Lena - 23 december 2017 08:15

Jag tror det kommer att bli en rolig och fröjdefull jul i år igen. Med hjälp av vårt lilla busfrö Siri kommer det inte bli en enda lugn minut. Den busigaste av busiga! 12 veckor söt dvärgschnauzervalp som bara vill busa! Skor och st...

Av Lena - 2 oktober 2017 00:03

Länge sen. En evighet känns det som. Värst är att vi saknar vår lilla Mira så mycket! Vår lilla prinsessa av Kovland och chef för nedre Norrland. Den 13 juni lämnade hon oss för att bli den finaste prinsessan i hundhimlen. Vi är så...

Av Lena - 22 februari 2017 23:06

Vad är väl Lilla hönshuset utan höns? Fantastiskt rolig tid tyckte både Mira och vi andra i familjen med vår lilla hönsflock i trädgården. Men allt har sin tid och plötsligt kände vi att vår tid och ork inte riktigt räckte till. Så höns...

Mod

Av Lena - 1 februari 2017 22:43

Eva har opererats idag. Fått en ny hjärtklaff. Eva är Niklas flickvän. Hon är så liten och späd men ändå så rejält modig och stort tapper! Har inte kunnat tänka på annat än henne idag. Vilken modig tjej! Svärmor Lena ...

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards