Lilla Hönshuset

Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Lena - 9 juni 2011 23:15

 

En riktig pärla. Alltså en pärluggla i vår holk! En lite suddig sån...


När vi köpte vår stuga fick vi en uggleholk av Mickie, vår kompis. Första året hände ingenting, ingenting, ingenting. Förra året flyttade familjen Ekorre in där och bildade familj. I år hände ingenting....


Men nu när jag var ute och pysslade utanför stugan fick jag plötsligt höra ett krafsande infrån holken. Härligt att få möta ekorren igen tänkte jag och slängde ett getöga mot holken.


Döm om min förvåning när en uggla plötsligt tittade ut på mig!


Ornitolog Peter Nilsson är säker på att det är en pärluggla som flyttat in hos oss. Så kul!


Vi säger välkommen till en inneboende som är ungefär 25 cm lång, har ett vingspann på cirka 53 - 60 cm, är brun på ovansidan med vita pärlor på skuldrorna. Vår hyresgäst sägs ha ett överraskat utseende men jag undrar just om inte vi såg ännu mer överraskade ut! Honan ruvar i 27 dagar på 2 - 7 ägg som sedan vårdas i minst i 3 veckor.


Det ska bli spännande att få se om små bruna dunbollar snart börjar kika ut från holken och hungrigt spana efter Miras små sorkar som springer omkring på tomten.


Vi har fått en riktig pärla. Så kul!

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards