Lilla Hönshuset

Alla inlägg den 14 maj 2011

Av Lena - 14 maj 2011 21:44

 

Kurs i utomhuspedagogik!!

Jag gjorde det den här veckan, åkte på kurs i utomhuspedagogik till Stockholm och fräschade på kunskaperna om hur man kan använda uterummet för att eleverna ska känna glädje och lust att lära utomhus.


Så nyttigt! Så kul!


Och jag kände lust och glädje när...


 

jag upptäckte att det här en karta till hur man ska hitta skatten i ett betydligt större och verkligt område. En hel del geografi, svenska och fantasi med andra ord.


 

Nyfikenhet kände jag och tro det om du vill, men detta är faktiskt matte på hög nivå! Och det är faktiskt vår egen kung som beskrivs på bilden med hjälp av ledtrådar från naturen. Klurigt!



Svenskalärare som jag är, så fann jag ytterligare ett sätt att uttrycka både svenska och matte med hjälp av äggkartonger och naturfenomen. Fattar du att man blev inspirerad? Hur mycket som helst!

 


Det gäller att kunna förklara hur man tänkt. I detta fall är det inte enkelt när hela världen faller omkull   


 

Mia, vår lärare, delade med sig av all sin energi, all sin livserfarenhet med naturen som hjälp, all sin visdom och dessutom bjöd hon på gott bröd till lunchen. Vilken människa och eldsjäl!


 

Jag och min kompis, arbetskamrat och vän njöt av dagen.


Anneli, vilken dag vi hade! Bara att sätta igång när vi kommer hem!


Efter att ha klivit på tåget 05.08 på morgonen, haft en intensiv och rolig dag där jag lärt mig massor och fått enormt mycket inspiration, letat efter ett ställe i den härliga sommarsolen att ta ett glas vitt vin på, missat det och slutligen landat på tågstationen i Sundsvall igen kl 22.00 så fick jag sjunga högt i bilen hem för att inte somna.


Fattar du vad dåligt det lät eftersom jag inte somnade...... Snark!


Hurra för fortbildning i utomhuspedagogik!

Lena


Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards