Lilla Hönshuset

Alla inlägg den 14 april 2011

Av Lena - 14 april 2011 22:55

 

Författarkväll på stan.

Vibeke Olsson signerade och berättade om sina böcker där 11-åriga Bricken levde och arbetade inom sågverksindustrin i Sundsvalls Svartvik, i slutet på 1800-talet. Sveriges första strejk 1879 i Sundsvall ledde till ett förändrat Sverige för alla. Arbetarna fanns! Detta i en tid då endast 5% av befolkningen hade rösträtt men slet sig fördärvade.


Jag har nyligen läst boken och det passade bra att gå dit och lyssna hur författaren tänkt när Bricken växte fram i hennes fantasi, ur hennes forskning om en del av min hembygd.


Jag håller med när man säger:

Texten blir till i läsaren. Den tiger i bokhyllan.

Läs boken. Den är bra.


 

Även Christina Jutterström fanns på plats och berättade om sina memoarer i boken "Uppfostrad av män". Christina Jutterström har haft de tyngsta och tuffaste chefsjobben i Mediesverige - på Dagens nyheter, Expressen och Sveriges Television. Spännande! Den blir min påsklovsläsning!


En mysig kväll!

Lena

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards