Lilla Hönshuset

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2010

Spindelmor

Av Lena - 20 oktober 2010 22:03

    

Spindelmor

När jag läste till montessorilärare fick vi lära oss en lek att använda inom naturvetenskapligt arbete som hette just Spindelmor.


Jag som lärare skulle då stå i centrum och skicka ut barnen på olika spännande uppdrag i naturen, där de skulle använda all sin nyfikenhet och göra sina upptäckter. Därefter skulle de med jämna mellanrum komma tillbaka till mig och reflektera, berätta och sedan få ett nytt lika utmanande uppdrag som de skulle undersöka på ett annat ställe.


Spindelmor!

Det är precis vad jag är från morgon till kväll även fast jag inte står ute i naturen. Varje dag skickar jag ut barnen på nya spännande utmaningar i lärande och utforskande av svenska språket. Varje dag bekräftar jag, reflekterar och SER varje barns framsteg i språkets värld.


Varje dag ser jag nyfikenhetens gnista i ögonen på små 7-åringar och ser hur de en efter en löser den mystiska gåtan att kunna läsa och skriva. Med vrickning av tungan kämpar de ihärdigt med alla ljuden och glädjen strålar när läshjärnan hör hur krumelurerna på papperet helt plötsligt får liv och kan låta.


Många har tidigt knäckt läskoden och Spindelmor får skicka dem på andra uppdrag, som utmanar den som redan lärt sig läsa och ska försöka läsa med förståelse eller rent av läsa det som står mellan raderna och som faktiskt inte syns med ögat. Hmmm. Att knäcka den nya koden att förstå innebörden av orden är att ge sig ut på slingrande stigar.


Varje dag ser jag också utmaningen i blicken hos 9-åringen som med tungan styr för att skriva ner alla orden, meningarna och dialogerna med sin snyggaste handstil och ändå lyckas få med allt det som redan finns formulerat inne i huvudet innan de glömmer eller lunchen precis ska serveras.


Underbart att vara Spindelmor!

Lena

 
 
kristinakicki@yahoo.se

kristinakicki@yahoo.se

21 oktober 2010 21:56

Vad härligt du skriver om ditt arbete.
Dig skulle jag velat haft som lärare till min barn.
kram på dig

http://kristinakicki.bloggplatsen.se/kristi

 
Ingen bild

skogsnuvan

22 oktober 2010 12:31

Så fint berättat och precis så är det ju. Det är du som sitter i mitten och ger ut och samlar in. Tur för de barn som har dig till lärare må jag säga.

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

23 oktober 2010 16:55

Vilken fin beskrivning av barns lärande och deras nyfikenhet och vilja att verkligen lära. Jag skulle vilja ha haft dig som lärare i "min" skola. Jag är säker på att dina tankar och idéer hade smittat av sig till de andra lärarna.
Vår barnbarn har gått hela låg- och mellanstadiet i Montessoriklass och stortrivdes. Jag måste höra med honom om hans lärare också var en spindelmor;)
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Oldmolly

Oldmolly

24 oktober 2010 13:58

Nån gång på 90-talet, när jag pluggade på komvux, fick vi till uppgift att rita oss själva som ett djur. De flesta ritade sig som katt, hund eller häst. Jag ritade en spindel. Tyckte att jag då, som tonårsmamma, var som en spindel - satt i hemmet och fixade, lagade mat, ordnade med tider och kläder, you name it.
Numera är jag "bara" spindel åt mig gubbe, men han är ganska självgående, så mitt spindeluppdrag är obefintligt. Men jag gillar spindlar. Sympatiska mödrar är de och vet du - vissa äter upp hanen efter parningen. Bästa att min gubbe passar sig ;-)

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 11 maj 2018 08:32

Frukost i det fria som var tänkt till Prästtjärn men då vägen är avstängd styrde vi kosan upp mot flygfältet. Vid Värptjärn hittade vi denna brygga som vi lånade för vårt frukostbord. Så mysigt att Niklas, Niklas och Olivia hängde med trots t...

Av Lena - 23 december 2017 08:15

Jag tror det kommer att bli en rolig och fröjdefull jul i år igen. Med hjälp av vårt lilla busfrö Siri kommer det inte bli en enda lugn minut. Den busigaste av busiga! 12 veckor söt dvärgschnauzervalp som bara vill busa! Skor och st...

Av Lena - 2 oktober 2017 00:03

Länge sen. En evighet känns det som. Värst är att vi saknar vår lilla Mira så mycket! Vår lilla prinsessa av Kovland och chef för nedre Norrland. Den 13 juni lämnade hon oss för att bli den finaste prinsessan i hundhimlen. Vi är så...

Av Lena - 22 februari 2017 23:06

Vad är väl Lilla hönshuset utan höns? Fantastiskt rolig tid tyckte både Mira och vi andra i familjen med vår lilla hönsflock i trädgården. Men allt har sin tid och plötsligt kände vi att vår tid och ork inte riktigt räckte till. Så höns...

Mod

Av Lena - 1 februari 2017 22:43

Eva har opererats idag. Fått en ny hjärtklaff. Eva är Niklas flickvän. Hon är så liten och späd men ändå så rejält modig och stort tapper! Har inte kunnat tänka på annat än henne idag. Vilken modig tjej! Svärmor Lena ...

Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards