Direktlänk till inlägg 20 oktober 2010
Spindelmor
När jag läste till montessorilärare fick vi lära oss en lek att använda inom naturvetenskapligt arbete som hette just Spindelmor.
Jag som lärare skulle då stå i centrum och skicka ut barnen på olika spännande uppdrag i naturen, där de skulle använda all sin nyfikenhet och göra sina upptäckter. Därefter skulle de med jämna mellanrum komma tillbaka till mig och reflektera, berätta och sedan få ett nytt lika utmanande uppdrag som de skulle undersöka på ett annat ställe.
Spindelmor!
Det är precis vad jag är från morgon till kväll även fast jag inte står ute i naturen. Varje dag skickar jag ut barnen på nya spännande utmaningar i lärande och utforskande av svenska språket. Varje dag bekräftar jag, reflekterar och SER varje barns framsteg i språkets värld.
Varje dag ser jag nyfikenhetens gnista i ögonen på små 7-åringar och ser hur de en efter en löser den mystiska gåtan att kunna läsa och skriva. Med vrickning av tungan kämpar de ihärdigt med alla ljuden och glädjen strålar när läshjärnan hör hur krumelurerna på papperet helt plötsligt får liv och kan låta.
Många har tidigt knäckt läskoden och Spindelmor får skicka dem på andra uppdrag, som utmanar den som redan lärt sig läsa och ska försöka läsa med förståelse eller rent av läsa det som står mellan raderna och som faktiskt inte syns med ögat. Hmmm. Att knäcka den nya koden att förstå innebörden av orden är att ge sig ut på slingrande stigar.
Varje dag ser jag också utmaningen i blicken hos 9-åringen som med tungan styr för att skriva ner alla orden, meningarna och dialogerna med sin snyggaste handstil och ändå lyckas få med allt det som redan finns formulerat inne i huvudet innan de glömmer eller lunchen precis ska serveras.
Underbart att vara Spindelmor!
Lena
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 | 6 | 7 | 8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|