Lilla Hönshuset

Alla inlägg under november 2009

Av Lena - 15 november 2009 21:33

Nu har jag varit och tankat, tankat energi!


Med busig hund, stilig gubbe, underbar dotter, gullig svärmor och härlig svärfar for jag till Gävle och hälsade på vår fantastiska son Peter. Vilken toppendag! En lycka att få vara tillsammans med människor man älskar. Dessutom har jag pratat med vår efterlängtade son Niklas i Österrike. Jag har tankat massor av energi och ser nu fram emot en ny arbetsvecka igen.






Av Lena - 14 november 2009 16:03

Ibland känns det så skönt att bara få vila i sin ensamhet. Ensam i soffan, ensam i huset och dessutom ensam kunna äta sin middag framför TV:n. En vald ensamhet ger denna möjlighet till vila och rekreation.


En annan ensamhet, som inte är självvald, är något helt annat.


Nu ska jag vila i min självvalda och sköna ensamhet.


Lena



Av Lena - 13 november 2009 18:15


HURRA!


Det är ta mig sjutton fredag igen!


Glad


Tiden går så fort, så jag kommer att bli 100 innan jag hinner blinka...

Flört



Av Lena - 9 november 2009 20:19

 

Min arbetskompis Anneli vid prins Mios soffa i Tegnérlunden.


"Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? Var det någon som hörde att de frågade efter en försvunnen pojke? Så här sa de:


Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson som sedan i förrgår kväll klockan 18 varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet klädd i korta, bruna byxor, grå stickad tröja och liten röd luva.

Meddelanden om den försvunne lämnas till polisens ordonnansavdelning.


Ja, så sa de. Men det kom aldrig några meddelanden om Bo Vilhelm Olsson. Han var borta. Ingen fick någonsin veta vart han tog vägen...."


Så börjar sagan om Mio.


Tack och lov för vår rika sagoskatt och tack och lov för Astrid Lindgren som berikat den så.


Tack och lov för en arbetskompis som Anneli också! Lura bort den där förkylningen nu och pigga på dig, så du kan komma tillbaka till jobbet och uppleva slutet på sagan tillsammans med våra små guldkorn. Mio och Jum Jum är i riddar Katos borg nu och det är vrålspännande!

Av Lena - 8 november 2009 20:50

 

Smulor från den rikes bord!


Godbitar i form av solrosfrön från småfåglarnas fågelbord landar ibland på marken till hönsens stora glädje.


Det är småfåglarnas sprättande bland överflödet och nyfikenheten hos små hönor

som leder till dessa underbara och delikata små extra munsbitar.


Smulor från den rikes bord smakar mums för familjen Höns!


Av Lena - 7 november 2009 19:39

Var på Blåbergstippen idag och slängde en massa gamla saker som vi inte hade någon användning av längre.

Vad skönt det är att slänga!! Jag grips av slängafeber!


Samtidigt lyckades jag där tigga åt mig tre fina korgar som en okänd kvinna tänkte slänga.

Vilken tur jag hade! De passar mig precis!


Ibland är det roligt att slänga och ibland att köpa....

... speciellt om det är gratis!

Av Lena - 4 november 2009 21:41

 

Världens bästa Astrid!


"En barndom utan böcker, det vore ingen barndom. Det vore att vara utestängd från det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje." Citat av Astrid Lindgren.


Som staty i Tegnérlunden, som ett minne i vårt huvud, som en del i alla tusentals böcker eller som förebild för stora och små...   En som får oss att skratta och gråta. Världens bästa Astrid!



Av Lena - 2 november 2009 18:34

 

Anne-Marie Körling höll ett seminarium på Skolforum i Stockholm förra veckan.

Så intressant!


Hon lyfter bland annat fram vikten av läraren som modell för eleverna på olika sätt.

Vi modellerar, ser och utmanar eleverna inom deras utvecklingszoner, annars blir det tråkigt!


För mig, är hon en modell!



Presentation


Hej och välkommen till Lilla Hönshuset!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lilla Hönshusets gästbok


Skapa flashcards